înapoi
Mecanismul de finanțare a distribuirii presei scrise 2025: dosarele pot fi depuse până pe 18 august
Data limită de înregistrare
18 August 2025
De pe 12 august 2025, redacțiile publicațiilor periodice naționale și regionale/locale care corespund criteriilor de eligibilitate pot solicita includerea în Mecanismul de finanțare a distribuirii publicațiilor periodice pentru anul 2025, aprobat prin Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 502 din 6 august 2025. Mecanismul de finanțare are scopul de a susține presa scrisă de calitate prin compensarea și acoperirea cheltuielilor de distribuție a edițiilor periodice prin intermediul Întreprinderii de Stat „Poșta Moldovei” pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2025. Ministerul Culturii și Asociația Presei Independente (API) sunt responsabile pentru implementarea Mecanismului.
Condițiile de acordare a mijloacelor financiare
Pentru a beneficia de sprijin, redacțiile publicațiilor periodice naționale și regionale/locale vor depune un dosar către API care va conține următoarele documente obligatorii:
1.Cerere în formă liberă, adresată API, prin care se solicită includerea în lista beneficiarilor Mecanismului. Cererea va fi semnată de reprezentantul persoanei juridice care editează publicația periodică, iar în cerere se va confirma: a) corespunderea cumulativă a redacției solicitante cu criteriile de selecție a beneficiarilor, menționate la punctul 3 al Mecanismului, aprobat prin HG nr. 502 din 6 august 2025; b) angajamentul redacției de a respecta aceste criterii pe întreaga durată a acordării finanțării din Mecanism; c) asumarea condiției că nerespectarea a cel puțin unuia dintre criteriile de selecție va determina excluderea din lista beneficiarilor. Includerea în cerere a informațiilor și a datelor care nu corespund realității constituie temei pentru excluderea redacției din lista solicitanților de sprijin;
2. Copia ultimului bilanț contabil/a ultimei situații financiare și a ultimei facturi de expediție de la tipografie, cu indicarea tirajului unei ediții a publicației periodice;
3.Declarație pe propria răspundere a proprietarului (editorului, beneficiarului final) privind neapartenența sa politică și caracterul nonpartizan al publicației periodice;
4. Declarație pe propria răspundere care va include o detaliere a costurilor ce țin de procesul de producere a publicațiilor periodice pentru anul 2024, așa cum prevăd „Indicațiile metodologice privind contabilitatea costurilor de producție și calculația costului produsului și serviciilor”, aprobate prin Ordinul ministrului Finanțelor nr.118/2013;
5.Copia contractului de distribuție a publicației periodice încheiat cu Întreprinderea de Stat „Poșta Moldovei” pentru anul 2025.
Dosarele vor fi examinate de un Consiliu de examinare și selecție (CES) din componența căruia vor face parte șase membri, inclusiv câte un/o reprezentant/ă al/a API și al/a Consiliului de Presă din Republica Moldova, trei reprezentanți/te ai/ale altor asociații obștești cu reputație bună din domeniile: mass-media, drepturile omului, justiției și care nu se află în situații de conflict de interese cu potențialii beneficiari ai Mecanismului, un/o reprezentant/ă al/a Ministerului Culturii (fără drept de vot).
Notă: Consiliul de examinare și selecție poate solicita și alte acte/documente pertinente pentru a proba întrunirea criteriilor de selecție.
Monitorizarea
Pe durata implementării Mecanismului, API va monitoriza conținutul editorial al redacțiilor beneficiare, conform unei metodologii aplicate la evaluarea conținutului mediatic. Monitorizarea va viza atât publicația tipărită, cât și pagina web și conturile redacției pe rețelele sociale.
În funcție de rezultatele monitorizării, Consiliul de Examinare și Selecție (CES) va decide menținerea sau excluderea redacțiilor din lista beneficiarilor, în cazul constatării neîndeplinirii criteriilor de selecție. Pe baza deciziilor CES, Ministerul Culturii va transfera, din fondurile prevăzute în bugetul de stat pentru anul 2025, sumele necesare către Î. S. „Poșta Moldovei” pentru compensarea tarifelor de distribuire a publicațiilor periodice beneficiare.
Depunerea dosarelor
Redacțiile urmează să trimită dosarele în format electronic la adresa ion.mazur@api.md (cu mențiunea „Mecanism de sprijin 2025”) sau prin poștă la oficiul API (mun. Chișinău, str. Armenească 13, MD 2012), cel târziu pe 18 august 2025, inclusiv.
Pentru informații privind depunerea dosarelor: 068983983 (Ion Mazur).
Pentru detalii privind modalitatea și procedura de finanțare, criteriile de selecție, condițiile de acordare a fondurilor și alte aspecte prevăzute în hotărârea de guvern, accesați acest link.
Pentru informaţii suplimentare:
Tel.: 068983983
Persoană de contact:
Ion Mazur, Coordonatorul proiectului