Scopul proiectului:
Susţinerea acţiunilor comune ale ziarelor şi posturilor de radio/TV din regiunile Moldovei îndreptate spre informarea complexă a comunităţilor locale - campanii media, inclusiv dezbateri, cluburi de presă la nivel local privind realizarea Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului, aprobate de ONU
Obiective:
Activităţi:
Selectarea regiunilor participante în proiect şi a trainerilor după actualizarea şi completarea bazei de date privind mass-media locale din Moldova, vor fi selectate 10 regiuni (raioane), unde există şi ziare independente, şi posturi locale de radio/TV. Conducătorii instituţiilor media din aceste regiuni vor fi contactaţi pentru a le prezenta obiectivele proiectului şi a obţine acordul lor de participare în proiect. De asemenea, va fi completată lista participanţilor la trainingurile care urmează să aibă loc în cadrul proiectului.
Desfăşurarea programului de training
Vor fi organizate 2 traininguri specializate pentru comunităţile media selectate. Trainingurile vor îmbina elementele teoretice cu elemente practice intreractive.
Program de asistenţă pentru activităţile comune ale comunităţilor media locale
După finisarea trainingurilor, va fi lansat Programul de asistenţă pentru activităţile comune ale comunităţilor media locale. La acest program vor avea acces comunităţile media locale (ziar+radio/TV), reprezentanţii cărora au participat la trainingurile organizate în cadrul proiectului şi care vor prezenta proiecte pentru desfăşurarea unei campanii media complexe privind Obiectivele de Dezvoltare a Mileniului/UN Millennium Development Goals. Pentru realizarea fiecărei campanii, din sursele proiectului va fi acordat câte un subgrant în sumă de 1300 Dolari.
Concurs privind cea mai bună campanie, realizată de comunităţile media locale
Va fi anunţat un Concurs privind cea mai bună campanie media, realizată în cadrul proiectului. Comunitatea media locală care va fi declarată câştigător al concursului, va beneficia de un premiu constând din echipament tehnic profesionist în sumă de 2000 Dolari pentru realizarea unei campanii media la o temă care va fi stabilită de sine stătător de către reprezentanţii comunităţii media câştigătoare a concursului.
Conferinţa de evaluare a proiectului
Cinci campanii media pentru Obiectivele Mileniului
Asociaţia Presei Independente (API) finanţează cinci campanii media de promovare a Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului la nivel local şi regional.
Campaniile media sunt realizate de echipe de ziare, posturi de radio şi/sau TV din raioanele Cimişlia, Nisporeni, Rezina, Şoldăneşti, Soroca şi Drochia şi se axează pe promovarea a cinci Obiective de Dezvoltare a Mileniului – reducerea sărăciei severe, asigurarea sustenabilităţii mediului, reducerea mortalităţii infantile, îmbunătăţirea sănătăţii materne şi realizarea accesului universal la educaţia primară. În perioada iunie-octombrie 2009, comunităţile locale vor fi informate despre problemele existente la nivel local sau regional în implementarea unuia sau mai multor Obiectivele de Dezvoltare a Mileniului.
Ziarul „Cuvântul” (Rezina) şi postul de televiziune „Impuls TV” (Şoldăneşti) realizează campania media „Problema apei potabile în raioanele Rezina şi Şoldăneşti: cine şi cum o poate soluţiona?”. Echipa va organiza un ciclu de mese rotunde şi dezbateri publice, va realiza şi difuza spoturi video, va publica articole tematice, va edita şi distribui calendarul „Apa – izvorul vieţii!” etc.
Ziarul „Glia Drochiană” şi postul de televiziune „Drochia TV” din Drochia desfăşoară o campanie pentru sănătatea viitoarei mame şi a copilului. Partenerii vor organiza concursuri tematice de eseuri, fotografii şi poezii pentru elevii din raion, vor realiza şi difuza două talk showuri şi un spot video, vor edita şi distribui un poster cu informaţii utile pentru femeile gravide, cele de vârstă reproductivă şi familiile acestora etc.
Ziarul „Gazeta de Vest” şi postul de televiziune „Albasat TV” din Nisporeni realizează campania media „Sărăcia distruge copiii”. Echipa va produce şi difuza spoturi video de promovare a Obiectivului de Dezvoltare a Mileniului „Reducerea sărăciei severe”, va organiza concursuri tematice pentru elevi şi va instala în piaţa oraşul Nisporeni o boxă specială pentru a aduna opiniile cetăţenilor la tema sărăciei.
Ziarul „Business Info” , postul de televiziune „Media TV” şi postul de radio „Radio Media” din Cimişlia desfăşoară campania media pentru evacuarea deşeurilor solide. Partenerii vor realiza emisiuni, spoturi video şi articole, vor organiza raiduri ecologice privind evacuarea gunoiului şi concursul ,,Cea mai amenajată platformă de evacuare a gunoiului la blocurile locative” etc.
Ziarul „Observatorul de Nord” şi postul de televiziune „Sor TV” din Soroca realizează campania media cu genericul „Ai carte – ai parte”. Partenerii vor organiza un ciclu de mese rotunde şi dezbateri publice la tema accesului universal la educaţia primară, vor realiza şi difuza spoturi video, vor publica articole tematice etc.
Cea mai bună şi eficientă campanie media va fi premiată de API.
Campaniile media sunt realizate în cadrul proiectului „Consolidarea comunităţii media la nivel regional”, implementat de API din sursele Oficiului din Moscova a UNESCO, în scopul susţinerii parteneriatelor media (ziare, posturi de radio şi TV) la nivel local şi regional, îndreptate spre dezvoltarea procesului de participare a locuitorilor la soluţionarea problemelor comunitare.