en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Studiu: ”Capturarea mass-mediei şi a altor mijloace de comunicare publică în Republica Moldova”
Foto: IPN

API a prezentat miercuri, 17 mai studiul Capturarea mass-mediei şi a altor mijloace de comunicare publică în Republica Moldova. Studiul a fost realizat la solicitarea Transparency International-Moldova în cadrul proiectului „Consolidarea statului democratic şi de drept: contribuţia societăţii civile” susţinut financiar de Ambasada Regatului Olandei la Bucureşti prin Programul Fondului de Responsabilitate.

Scopul studiului este de a cerceta situaţia de pe piaţa mass-media şi a sistemelor conexe de informare şi comunicare (bloguri, reţele de socializare) pentru a identifica potenţiale elemente de capturare a instituţiilor mass-media. În cadrul studiului au fost studiate cazurile şi formele de manifestare a subordonării politicilor editoriale ale instituţiilor mass-media intereselor personale, politice şi/sau economice ale unor persoane şi grupuri potenţial interesate în manipularea opiniei publice pentru a susţine informaţional, a promova şi justifica în faţa publicului procesul de capturare a statului.

Directorul executiv al API, Petru Macovei, a declarat că mijloacele media capturate manipulează și distorsionează intenționat și sistematic realitatea pentru a justifica acțiunile de acaparare a instituțiilor publice de către grupurile de interese. „Mass-media capturată nu-și mai îndeplinește funcțiile sale sociale de informare obiectivă a societății. Legislația din Moldova reprezentată prin Consiliul Coordonator al Audiovizualului asigură aparent transparența proprietății și nu asigură măsurile eficiente de prevenire și contracarare a pozițiilor pe piața media, oferind doar recomandări cu caracter general”, a spus Petru Macovei.

Analistul politic Igor Boțan a subliniat că, potrivit așa-numitei „foi de parcurs” a guvernării, încă anul trecut trebuia să fie modificată legislația astfel încât concentrarea mass mediei și monopolizarea pieței de publicitate să fie excluse. „Guvernanții din Moldova au raportat 94% implementare a prevederilor „foii de parcurs”. După un an de zile însă suntem exact în același punct, ba mai rău potrivit acestui raport și a studiilor internaționale. Lucrurile doar s-au agravat la capitolul libertatea presei”, a spus Igor Boțan.

Reprezentantul Centrului Resurse Juridice, Nadejda Hriptievschi a recomandat cetățenilor se informeze din surse media sigure pentru a nu se lăsa ușor de manipulat. Iar directorul executiv Transparency International – Moldova, Lilia Carasciuc, a făcut o legătură între corupția în diferite ramuri ale instituțiilor de stat și capturarea mass-mediei. „Dacă vorbim despre corupția în instituțiile de stat, ea a avut loc și are loc de foarte mulți ani – atunci când cineva beneficia de o mită, când făcea trafic de influență și așa mai departe. Dar atunci când această corupție s-a concentrat în mâinile unui grup foarte îngust de persoane, aceste persoane capturează instituția statului. În același mod și instituțiile mass-media. Ele sunt la început supra concentrate și după aceasta fenomenul trece într-un fenomen calitativ nou – capturarea instituțiilor mass-media”, a spus Lilia Carasciuc.

Constatările generale ale studiului sunt următoarele:

  • Legislaţia Republicii Moldova nu asigură măsuri eficiente de prevenire şi contracarare a poziţiilor dominante pe piaţa media.

  • Autorităţile statului (Parlamentul, Guvernul, partidele de la guvernare) tolerează şi încurajează situaţia creată fie prin acţiuni mimate de redresare a situaţiei, fie prin lipsă de acţiuni. Partidele politice importante de opoziţie, mai degrabă, încearcă să acapareze instituţii mediatice, ca şi cele de la guvernare, decât să lupte pentru însănătoşirea domeniului în beneficiul întregii societăţi.

  • Situaţia actuală privind proprietatea mass-media prezintă poziţii dominante pe piaţa audiovizualului, domeniu care, potrivit sondajelor de opinii din ultimii ani, are cel mai mare impact asupra consumatorilor.

  • CCA, practic, nu contribuie la prevenirea şi/sau contracararea poziţiilor dominante pe piaţa media. Repartizarea frecvenţelor şi licenţelor se face în lipsa unor criterii clare, exacte şi măsurabile de desemnare a câştigătorilor participanţi la concurs.

  • Pe piaţa publicităţii, subdezvoltată, sunt atestate poziţii dominante, care, la rândul lor, menţin şi susţin monopolurile de pe piaţa media.

  • Televiziunile care fac parte din grupul GMG (Prime TV, Publika TV, Canal 2 şi Canal 3) servesc, în special în ultimii doi ani, drept instrumente de: pregătire a opiniei publice pentru acţiuni contestabile ale guvernării; linşaj mediatic al oponenţilor; legitimare a acţiunilor guvernării, contestate de o parte a societăţii; propagare a mesajelor precum că ţara prosperă şi corupţia este combătută cu succes după instalarea Guvernului Filip; distragerea atenţiei, prin conţinut irelevant, de la acţiuni reprobabile ale guvernării. În martie-aprilie 2017, posturile din grupul GMG au desfăşurat o campanie de propagandă agresivă a sistemului de vot uninominal, propus de PDM. O mare parte din spaţiul de emisie ocupat de ştiri şi talk-show-uri a fost dedicat materialelor care inoculau ideea că aceasta este singura soluţie pentru problemele Republicii Moldova şi ar avea exclusiv consecinţe pozitive.

  • Conţinutul manipulator este transmis atât în ediţiile de ştiri, cât şi prin talk-show-uri. Tehnicile de manipulare informaţională au fost aplicate, în special, la reflectarea evenimentelor şi subiectelor: protestele masive din anul 2016 şi învestirea guvernului Pavel Filip; investigarea fraudei bancare; campaniile electorale; starea de lucruri şi reforma din sistemul de justiţie; alegerea procurorului general.

  • O serie de portaluri informative, de rând cu unele bloguri, servesc drept sursă primară pentru răspândirea conţinutului manipulator şi, în unele cazuri, a falsurilor mediatice, care, ulterior, sunt preluate de televiziuni şi tirajate ca informaţii credibile.

  • Televiziunile NTV şi Accent TV care, prin conţinutul editorial, vădesc un puternic partizanat politic faţă de PSRM, reprezintă instrumente mediatice de promovare a imaginii partidului şi de atac asupra adversarilor.

  • Blogurile şi reţelele de socializare sunt utilizate intens ca mijloc de influenţare a opiniei publice şi de suport/argumentare a acţiunilor grupurilor de interese care urmăresc să gestioneze şi să controleze instituţiile publice. Publicul, la rândul lui, este îndemnat/convins să accepte această stare de lucruri din oficiu, deoarece alţi actori politici ar fi, în opinia grupurilor de interese susţinute, nepotriviţi, incapabili şi/sau nedemni să guverneze.

  • În spaţiul informaţional din Republica Moldova au apărut zeci de portaluri de ştiri care, prin politica lor editorială, sunt afiliate unor grupuri de interese. Cele mai multe par să fie apropiate PDM. Adesea, ele joacă rolul de sursă primară pentru publicarea unor articole compromiţătoare despre anumiţi politicieni sau persoane publice care critică guvernarea sau pe liderul formaţiunii, iar ulterior aceste texte sunt preluate şi de presa care oficial face parte din trustul media al preşedintelui PDM.

Autorii studiului au formulat o serie de recomandări pentru ameliorarea situaţiei, invocând inclusiv necesitatea următoarelor măsuri:

  • Elaborarea şi adoptarea Strategiei de dezvoltare a mass-media din RM, conformă practicilor internaţionale, în care să se regăsească inclusiv prevederi ce ar asigura transparenţa proprietăţii în mass-media; ar preveni sau ar contracara monopolurile mediatice; ar asigura securitatea spaţiului mediatic autohton.

  • Completarea Legii concurenţei astfel încât să asigure contracararea concentrării proprietăţii în mass-media şi protecţia concurenţei loiale pe piaţa de publicitate.

  • Redactarea şi adoptarea proiectului noului Cod al audiovizualului cu reglementări vizând, inclusiv: praguri sau limite specifice, determinate în baza unor criterii obiective (numărul de licenţe, cota de audienţă, cifra de afaceri etc.), pentru a preveni un nivel înalt de concentrare a proprietăţii şi/sau de control în sectorul audiovizual; scoaterea CCA de sub influenţă politică; mecanisme eficiente de descurajare a derogărilor de la legislaţie pe care le pot admite radiodifuzorii.

  • Elaborarea şi adoptarea unei noi Legi cu privire la publicitate care, între altele, ar conţine: limite impuse în distribuirea/difuzarea publicităţii prin intermediul mass-media în măsură să prevină şi/sau să contracareze poziţiile dominante; mecanisme de distribuire echitabilă şi transparentă a publicităţii de stat; mecanisme de evaluare anuală a pieţei de publicitate.

  • Elaborarea şi adoptarea unui Regulament al comisiei parlamentare de specialitate de desemnare pe criterii exacte şi măsurabile a membrilor CCA.

  • Elaborarea şi adoptarea unui Regulament al CCA de oferire a licenţelor pentru Multiplexurile digitale pe criterii exacte şi măsurabile care, pe de o parte, să excludă apariţia poziţiilor dominante în formarea opiniei publice, iar pe de altă parte, să asigure un pluralism mediatic veridic.

  • Elaborarea şi adoptarea unui Plan de acţiuni care să protejeze spaţiul mediatic de propagandă, dezinformare şi manipulare.

  • Fortificarea capacităţilor CCA de a monitoriza conţinutul editorial al posturilor TV la capitolul asigurarea pluralismului de opinii şi difuzarea informaţiei manipulatoare.

  • Modificarea legislaţiei în vederea înăspririi sancţiunilor aplicate radiodifuzorilor pe durata campaniilor electorale, pentru a fi posibilă repararea greşelilor sau oprirea comiterii unor noi abateri imediat, nu postum, când sancţiunile nu mai au nici un impact asupra comportamentului radiodifuzorului, iar publicul, în consecinţă, este manipulat, fapt care poate influenţa rezultatul alegerilor.

  • Iniţierea în cadrul breslei jurnaliştilor a discuţiilor privind elaborarea unor reglementări care ar obliga portalurile informative să publice numele proprietarilor, administratorilor şi autorilor, la fel ca şi datele de contact.

  • Elaborarea şi promovarea de către societatea civilă a unui catalog/registru al instituţiilor media de mare audienţă, care să includă informaţii selectate pe criterii clare despre proprietari, plângerile depuse la Consiliul de Presă, deciziile CCA luate în privinţa instituţiei respective, deciziile Comisiei Electorale Centrale în perioada campaniilor electorale, constatările rapoartelor de monitorizare a conţinutului. Un astfel de registru, a cărui actualizare ar urma să aibă loc o dată la 3 luni, ar trebui plasat pe cât mai multe platforme, astfel ca publicul, dar şi jurnaliştii care folosesc alte media drept surse (prin preluarea conţinuturilor) să poată verifica rapid „istoria” fiecărei instituţii media şi, în funcţie de asta, să-i acorde (sau nu) încredere.

Această activitate a fost realizată în cadrul proiectului „Consolidarea statului democratic şi de drept: contribuţia societăţii civile” susţinut financiar de Ambasada Regatului Olandei la Bucureşti prin Programul Fondului de Responsabilitate. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor.


 

 

comments powered by Disqus


MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Chirtoacă: „Locuitorii Chișinăului au pus la punct toată clasa politică și pe aventurierii care au cheltuit în vânt 10 milioane de lei”
Primarul suspendat al mun. Chișinău, Dorin Chirtoacă, a mulțumit chișinăuienilor pentru faptul că „nu s-au lăsat prostiți” și afirmă că chișinăuienii au dat, prin comportamentul…
19 Noiembrie 2017
(live video) Primele rezultate ale referendumului după procesarea a 50% din procesele verbale
După procesarea a 50% din procesele verbale de la secțiile de votare, PENTRU demiterea lui Chirtoacă au votat 87%, iar CONTRA au votat 13%.   Referendumul…
19 Noiembrie 2017
Референдум об отставке примара Кишинёва провалился
Фото: Максим Андреев, NewsMaker В муниципии Кишинев завершился референдум об отставке мэра столицы Дорина Киртоакэ. 19.11.2017 - 21:51
19 Noiembrie 2017
Socialistul Ion Ceban dă vina pe „listele umflate de CEC” și-i cere lui Dorin Chirtoacă să-și dea demisia
Imediat după închiderea urnelor și după eșuarea referendumului de revocare din funcție a primarului general, Ion Ceban, șeful fracțiunii socialiștilor din Consiliul Municipal Chișinău, a…
19 Noiembrie 2017
(OFICIAL) Referendumul de revocare a lui Dorin Chirtoacă a eșuat
La ora 21.00 secțiile de votare au fost închise, prezența la referendum fiind, la această oră, de sub 18%. În aceste condiții, referendumul de revocare…
19 Noiembrie 2017
Aproape 17% prezența la urne la ora 18.45. Într-o suburbie a Capitalei au votat doar 0,89% din alegători
Conform datelor oferite de Vitalie Miron, vicepreședintele Consiliului electoral de circumscripție electorală (CECE) nr. 1 Chișinău, până la ora 18.45 votaseră în total 105 270…
19 Noiembrie 2017
Ренато Усатый: «Я устал, хочу домой в родные Бельцы!»
Стоп-кадр видео Примар Бельц вчера вечером, 18 ноября, выложил онлайн обращение в социальной сети «Одноклассники». 19.11.2017 - 18:30
19 Noiembrie 2017
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work