en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


Ştiri API
Proprietarii site-urilor de ştiri şi interesele pe care le promovează
Foto simbol
Foto: CIJM

Începând cu anul 2009, în spaţiul informaţional din Republica Moldova au apărut zeci de portaluri de ştiri care, prin politica lor editorială, sunt afiliate unor grupuri de interese. Cele mai multe par să fie apropiate PD. Adesea, ele joacă rolul de sursă primară pentru publicarea unor articole compromiţătoare despre anumiţi politicieni sau persoane publice care critică guvernarea sau pe liderul formaţiunii democraților, Vlad Plahotniuc. Aceste texte sunt ulterior preluate şi de presa care oficial face parte din trustul media al preşedintelui PD. Şi socialiştii au propriile portaluri de ştiri, unele fiind chiar recomandate pe site-ul PSRM. Şi unii, şi alții au distribuit în campania pentru alegerile prezidenţiale ştiri care au defavorizat-o pe Maia Sandu, liderul PAS, contracandidata socialistului Igor Dodon în scrutin. Şeful statului este susţinut şi de alte site-uri pro-ruse. Comparativ, portalurile care au o politică editorială echilibrată sau parţial echilibrată, sunt mult mai puţine. Analiza a fost făcută în luna februarie 2017 şi este parte a studiului „Capturarea mass-mediei şi a altor mijloace de comunicare publică în Republica Moldova” realizat de Asociaţia Presei Independente la solicitarea Transparency International-Moldova.

Site-urile administrate de Gabriel Călin şi campaniile împotriva oponenţilor lui Vlad Plahotniuc

Moldova24.info

Multe dintre site-urile afiliate PD au aceiaşi fondatori, iar altele îşi ascund proprietarii şi echipa redacţională. Primul portal apărut în această „familie editorială” este Moldova24.info. Cu o politică editorială pro-guvernare, site-ul s-a făcut remarcat în special prin materialele critice la adresa oponenţilor politici ai lui Vlad Plahotniuc, dar şi prin limbajul dur şi plin de etichete folosit de autori. Pe pagina portalului nu există informaţii despre echipa editorială sau proprietarul site-ului. Potrivit datelor despre domain-ul Moldova24.info, acesta a fost înregistrat încă în septembrie 2013 pe numele Dianei Pungă, tot ea editor general al portalului Today.md. Diana Pungă este soţia jurnalistului Gabriel Călin, iar adresa indicată la înregistrarea domain-ului este de fapt apartamentul lui Călin. Pe site-ul Moldova24.info nu apare numele niciunui reporter, cu excepţia emisiunilor de autor ale lui Gabriel Călin. Portalul este cunoscut şi prin ciclul de emisiuni realizate de Călin, „Observatorul”, care îi au în calitate de protagonişti pe cei mai importanţi critici ai guvernării sau ai lui Vlad Plahotniuc. De obicei, imediat după publicare, emisiunile sunt preluate de o serie întreagă de site-uri afiliate guvernării, dar şi de posturile de televiziune din trustul media deţinut de Vlad Plahotniuc. (OBSERVATOR cu Gabriel Călin // Milioane, Avioane și Imperii (VIDEO), OBSERVATOR // DA, VLAD FILAT VĂ AȘTEAPTĂ LA 7 IUNIE (VIDEO)).

De asemenea, pe portalul Moldova24.info sunt publicate mai multe scurgeri de informaţii. De regulă, este vorba despre detalii din cadrul unor anchete penale care, la fel, vizează oponenţii politici ai guvernării şi ai lui Vlad Plahotniuc. (EXCLUSIV // Citația Procurorilor pentru Ucigașa Ursachi!). Şi aceste ştiri sunt preluate ulterior de alte portaluri din sfera de influenţă a lui Plahotniuc. Portalul Moldova24.info publică şi articole de opinii, care abundă în expresii injurioase, iar la rubrica bloguri se regăsesc texte ale unor bloggeri afiliaţi liderului Partidului Democrat, precum Veaceslav Balacci, Corneliu Gandrabur etc.

Raportul final de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale din 2016, realizat de Asociaţia Presei Independente (API) şi Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), arată că politica editorială a portalului Moldova24.info a fost direcţionată clar spre defavorizarea şi discreditarea candidaţilor Andrei Năstase şi Maia Sandu care au fost prezentaţi aproape de fiecare dată în context negativ, luaţi în derâdere, acuzaţi de minciuni şi trădări. „Textele publicate nu au întrunit criteriile unor materiale jurnalistice obiective, au etichetat protagoniştii, lansând speculaţii sau acuzaţii fără a li se oferi dreptul la replică”, potrivit raportului.

Livenews.md

La nici jumătate de an de la lansarea site-ului Moldova24.info, soţii Diana Pungă şi Gabriel Călin au lansat un nou portal - Livenews.md. Domain-ul portalului a fost înregistrat în februarie 2014 de către Gabriel Călin, iar redactor-şef al site-ului este Diana Pungă. Site-ul nu este actualizat la zi, aici fiind plasate aproape în exclusivitate articole compromiţătoare la adresa criticilor guvernării şi a oponenţilor politici ai lui Vlad Plahotniuc, dar şi articole pozitive care îl vizează pe liderul PD. De multe ori, articolele plasate pe acest site sunt publicate de regulă în ziua în care apar concomitent pe mai multe site-uri afiliate guvernării. În campania electorală, portalul a publicat câteva ştiri având conţinut negativ la adresa Maiei Sandu, dar şi interceptări telefonice ale convorbirilor lui Andrei Năstase, preşedintele Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, încercând să inoculeze ideea că acesta ar bănui-o pe Maia Sandu că ar fi proiectul lui Vlad Plahotniuc. Ştirile care promovau această idee au fost preluate de pe portalul Moldova24.info şi au fost publicate în perioada în care Andrei Năstase şi Maia Sandu purtau discuţii în vederea retragerii unuia dintre cei doi din cursa electorală, în favoarea celuilalt. Una dintre ştirile de pe Livenews.md este „Rudele bloggerului DA, Alex Cozer, reţinute pentru trafic de persoane”, de pe 22 februarie 2017. Articolul este preluat de pe site-ul Today.md. Iar cu o zi mai devreme, pe site a fost publicat articolul „Prima crimă a lui Platon – omorul lui Lapteacru!”. Deşi nu este indicată sursa, un articol identic a fost publicat în aceeaşi zi şi pe portalurile Moldova24.info şi Today.md, diferite fiind doar titlurile textelor.

Today.md

Portalul Today.md a fost lansat în toamna anului 2015. Potrivit datelor de pe site-ul Nic.md, domain-ul Today.md a fost creat pe 6 iulie 2015, fiind înregistrat pe numele cetăţeanului român Marius Răzvan Toderescu. Nu am reuşit să identificăm această persoană, în schimb, la adresa la care, potrivit site-ului publicaţiei, se află sediul portalului, str. Miron Costin 13/7, este înregistrată o companie specializată în activităţi ale agenţiilor de ştiri, administrată de Gabriel Călin. General Kapital Media GKM a fost fondată pe 24 septembrie 2015 şi are în calitate de fondatoare o companie off-shore - General Kapital Media Ltd, înregistrată în Marea Britanie pe 31 iulie 2015. Potrivit datelor din registrele publice engleze, off-shore-ul îl are în calitate de asociat unic pe Gabriel Călin, tot el director al portalului de ştiri. Echipa redacţională numără zece persoane. Site-ul este cunoscut în special pentru videourile prezentate drept investigaţii, inclusiv cele din seria „Comisarul”. Şi aceste filme îi au în calitate de protagonişti pe cei mai importanţi critici ai guvernării sau ai lui Vlad Plahotniuc. Imediat după publicare, emisiunile sunt preluate de o serie întreagă de site-uri afiliate guvernării, dar şi de posturile de televiziune din trustul media deţinut de Vlad Plahotniuc. Spre exemplu, documentarul „VIDEO | KIV - FRA. Cutia neagră” a fost publicat pe site-ul Today.md pe 20 noiembrie 2015 şi imediat a fost preluat de portalul Livenews.md, patru zile mai târziu, filmuleţul a fost preluat de televiziunile Prime TV şi Publika TV din trustul General Media Grup, deţinut de Vlad Plahotniuc, dar şi de alte portaluri  precum Digitalpress.info sau Realitatea.md. Iar filmuleţul „Comisarul // Platon. Istoria unui raider (video)”, publicat pe site-ul Today.md pe 9 septembrie 2016, a fost imediat preluat de toate posturile de televiziune din cadrul holdingului General Media Grup: Publika TV, Prime TV, Canal 2, Canal 3, dar şi de mai multe „portaluri-satelit”.

Potrivit Raportului final de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale 2016, realizat de API şi CJI, „portalurile Today.md şi Moldova24.info au mediatizat campania electorală selectiv, iar politica lor editorială a fost orientată spre defavorizarea oponenţilor Partidului Democrat, în special a lui Andrei Năstase şi a Maiei Sandu care au fost prezentanţi aproape de fiecare dată în context negativ”. „Deseori textele publicate au etichetat protagoniştii, lansând speculaţii sau acuzaţii fără să li se oferi dreptul la replică”, potrivit raportului.

Today.md este singurul din cele trei portaluri administrate de familia Călin pe care unele dintre articole sunt semnate de autori, iar la rubrica „Echipă” sunt menţionate şi numele angajaţilor portalului.

Circuitul informaţional pe portalurile afiliate lui Vlad Plahotniuc

Pe 21 februarie 2017, portalurile Moldova24.info, Livenews.md şi Today.md publică ştirea despre implicarea omului de afaceri Veaceslav Platon în omorul unui businessman, încă în anii 1990. Toate trei ştiri au conţinut identic, doar titlurile fiind diferite şi niciuna nu indică sursa primară a informaţiei. Pe 22 februarie 2017, ştirea este preluată de posturile de televiziune şi site-urile Publika.md, Prime.md, Canal2.md, Canal3.md. Drept sursă primară este indicat site-ul Today.md. Ştirea plasată pe site-urile posturilor de televiziune este de asemenea identică, dar diferă de cea de pe portalurile administrate de Gabriel Călin

Oamenii apropiaţi PD şi site-urile pe care le gestionează

Mesaj.md

Domain-ul portalului Mesaj.md a fost înregistrat în noiembrie 2014, de către analistul politic Roman Mihăeş. La rubrica „Contacte” de pe pagina web este indicată doar o adresă de e-mail. Nu este menționată nicio informaţie despre echipa redacţională sau despre proprietarii site-ului. Toate articolele de pe Mesaj.md sunt semnate cu numele Roman, iar la rubrica „Opinii” sunt publicate mai multe articole de opinii sau editoriale ale lui Roman Mihăeş. Site-ul este actualizat la zi, iar din conţinutul materialelor rezultă că acesta este pro-guvernamental, ştirile despre activitatea guvernării fiind tratate fie în lumină bună, fie neutru. Pe portal, la fel ca şi pe cele administrate de Gabriel Călin, se regăsesc mai multe ştiri critice la adresa lui Vlad Filat, Victor şi Viorel Ţopa, Veaceslav Platon, Andrei Năstase, Ana Ursachi. În acest caz, titlurile ştirilor sunt tendenţioase şi acuzatorii. De asemenea, portalul Mesaj.md citează în mai multe rânduri emisiunile „Comisarul” de la Today.md. Portalul reproduce postările unor bloggeri apropiaţi de actuala guvernare, precum Veaceslav Balacci, Corneliu Gandrabur, Veaceslav Burlac.

Hotnews.md

Hotnews.md a fost lansat încă în 2008, domain-ul a fost înregistrat de compania Web Production SRL şi Medianet Info SRL, fondată de jurnalistul de la Bălţi Vitalie Cazacu, anterior administratorul portalului Deca-press.md care însă a vândut ulterior site-ul. Hotnews.md a avut o politică editorială diferită de-a lungul anilor. La lansare, portalul dădea impresia că este unul echilibrat, prezentând diferite puncte de vedere, astăzi pare însă să fie o sursă media pro-guvernamentală. Nu am găsit pe site ştiri critice la adresa guvernării de la Chişinău, în schimb se regăsesc multe articole critice, proprii sau preluate, despre oponenţii guvernării. De asemenea, site-ul a preluat mai multe dintre articolele din campaniile dirijate de discreditare a avocatei Ana Ursachi sau a businessmanului Veaceslav Platon. Articolul „Păcatele raiderului Veaceslav Platon ies la iveală! Ar fi comandat asasinarea unui om de afaceri” a fost publicat pe 21 februarie 2017, în aceeaşi zi când a apărut pe Today.md, Moldova24.info şi alte site-uri afiliate intereselor lui Vlad Plahotniuc. Textul este reprodus mot a mot.

În ultima perioadă, portalul a preluat mai multe articole de pe Today.md şi Moldova24.info. Spre exemplu, în contextul campaniei împotriva avocatei Ana Ursachi, Hotnews.md a publicat mai multe ştiri semnate de portalurile lui Gabriel Călin, dar şi de democracy.md, politcs.md, la fel afiliate PD. (Interceptare! Avocata Ana Ursachi povestește cum folosește Jurnal TV pentru campanii murdare și şantaj​, Vecinii Anei Ursachi au chemat un preot ca să alunge demonii din blocul în care locuiește avocata fugarăExperți: Instituțiile statului ar trebui să se autosesizeze în privința dosarului în care avocata Ursachi e acuzată de omor, "Avocata diavolului", Ana Ursachi, reînvie dragostea dintre Partidul Nostru și Platforma DA). Hotnews.md publică de asemenea articolele de opinie de pe blogurile lui Victor Nichituş, Veaceslav Balacci, Eugen Luchianiuc.

Publika.md

Portalul Publika.md face parte oficial din trustul deţinut de General Media Grup Corp SRL, companie care îl are în calitate de fondator pe Vlad Plahotniuc, iar administrator este Petru Jelihovschi. Domain-ul a fost înregistrat în 2009. Site-ul publică atât ştiri proprii, cât şi preluate de la postul de televiziune Publika TV, dar şi preluări de pe alte site-uri care fac parte din acelaşi cerc de interese. Acest lucru se întâmplă de regulă în cazul campaniilor de presă orchestrate de denigrare a vreunui oponent politic al guvernării.

Abcnews.md

Abcnews.md a fost înregistrat ca site în aprilie 2013 de către compania „Noi Instrumente de Comunicare”, care aparţine jurnalistului Iulian Berco, anterior purtător de cuvânt al preşedintelui Parlamentului Marian Lupu, dar şi director general Ştiri Media TV SRL. La fel ca şi în cazul mai multor portaluri de ştiri prezentate mai sus, pe Abcnews.md nu este publicată nici adresa redacţională, nici vreun număr de telefon şi doar o adresă de e-mail. Textele publicate nu sunt semnate. Astăzi, portalul Abcnews.md are o politică editorială relativ echilibrată. Site-ul publică ştiri nepărtinitoare despre evenimentele şi actorii politici, evitând însă să critice acţiunile actualei guvernări şi reflectând toate ieşirile publice ale lui Vlad Plahotniuc. Până în vara anului 2016, situaţia era însă diferită. Site-ul făcea parte din „lista de distribuţie” a campaniilor de discreditare a unor oponenţi politici ai lui Vlad Plahotniuc. Astfel, multe dintre investigaţiile publicate de Moldova24.info sau Today.md despre Victor şi Viorel Ţopa au fost reflectate şi de acest portal de ştiri. La fel s-a întâmplat şi cu investigaţiile care îl vizau pe Veaceslav Platon. Totuşi, ultimele campanii mediatice lansate de presa afiliată intereselor lui Vlad Plahotniuc împotriva avocatei Ana Ursachi sau împotriva controversatului om de afaceri Veaceslav Platon (cazul omorului din anii 1990), nu au fost reflectate pe acest site.

Portaluri cu autori anonimi, trase la indigo

În ultimii ani, în Republica Moldova au apărut şi portaluri despre care nu se cunoaşte cui aparţin şi cine le gestionează, majoritatea fiind înregistrate de companii care prestează servicii destinate doritorilor de a nu-şi divulga identitatea. Toate par însă trase la indigo. Au o politică editorială asemănătoare, mai exact - textele îi plasează în context favorizant pe exponenţii PD, defavorizându-i şi ridiculizându-i pe oponenţii acestora. Sunt citaţi bloggerii afiliaţi PD, iar majoritatea articolelor nu sunt semnate. În plus, toate la date de contact indică doar câte un e-mail de pe platforma Gmail. 

InfoMoldova.net, bunăoară, a fost creat pe 26 februarie 2013 şi înregistrat de către Whois Privacy Protect, un serviciu american destinat doritorilor să înregistreze un domain şi să rămână anonimi, astfel ca informaţiile despre ei să nu fie disponibile în registrele publice. Nici portalul propriu-zis nu oferă vreo informaţie despre cine îl administrează sau despre jurnaliştii care scriu materialele. La rubrica „Contacte” găsim doar adresa de e-mail infomoldova.net@gmail.com şi o foarte scurtă prezentare - „Site de ştiri şi articole din Republica Moldova”. Pagina de Facebook a site-ului de asemenea nu prezintă nicio informaţie despre proprietari. Unele ştiri politice construiesc imagine bună mai multor exponenţi ai guvernării, inclusiv premierului Pavel Filip şi preşedintelui Parlamentului Andrian Candu. Altele au o uşoară tonalitate critică sau sarcastică la adresa preşedintelui Igor Dodon. Multe dintre materiale sunt distribuite la greu pe reţelele de socializare de trolli, ei fiind cei care postează comentarii în spaţiul virtual prin care laudă guvernarea şi critică oponenţii politici ai Partidului Democrat. Adesea, portalul preia ştiri externe privind subiecte de interes, dar de cele mai multe ori fără să citeze sursa. Portalul a fost activ în special pe durata campaniei prezidenţiale, multe dintre articole „lovind” în Maia Sandu: „Maia Sandu, demnă de voturile homosexualilor!”, „Maia Sandu minte de îngheaţă apele”, „În ajun de alegeri Maia Sandu vrea să se spele de păcatele trecutului” sunt doar câteva dintre titluri. Pe lângă ştirile politice, sociale, cele externe sau din economie, pe site sunt preluate texte semnate de bloggeri apropiaţi PD, cum ar fi Ion Harghel sau Corneliu Gandrabur.

Portaluri anonime

Pe acelaşi server, cu adresă IP localizată în Virginia, Statele Unite ale Americii, mai sunt găzduite alte 37 de site-uri. Unul dintre ele este Puterea.info, un portal asemănător InfoMoldova.net. Şi această pagină web arată în descrierea sa că propune „ştiri din Republica Moldova”, iar la date de contact este prezentat doar un e-mail – putereamd@gmail.com. Domain-ul a fost înregistrat în iunie 2014, înainte de alegerile parlamentare din acel an. Registrele internaţionale nu oferă numele persoanei sau a firmei care a perfectat documentele, fiind publicată doar menţiunea „NA”. Şi Argumentul.info a fost înregistrat pe 9 septembrie 2015 de un serviciu american care garantează anonimitatea, în acest caz compania Domains by Proxy LLC. Pagina web are adresa de IP în California, SUA. Rubrica „Despre noi” nu conţine nicio informaţie, iar la contacte este indicată doar o adresă oficială de e-mail - argumentul.info@gmail.com. Majoritatea textelor sunt preluate, iar unele titluri au caracter tendenţios. Multe dintre ştiri conţin mesaje manipulatoare şi denigratoare la adresa reprezentanţilor Platformei Demnitate şi Adevăr, a Maiei Sandu sau a oamenilor de afaceri Victor şi Viorel Ţopa. Tot aici au fost promovate video-urile, prezentate drept investigaţii, ale portalului Today.md.

Din acest grup face parte şi portalul Stirimd.net. Domain-ul site-ului a fost înregistrat în august 2013, în statul american Virginia, de o companie off-shore specializată în înregistrarea domain-urilor – PDR LTD (Public Domain Registry). Registrele străine arată că numele entităţii care a solicitat înregistrarea este „HayDavay Davay”. Pe site nu există niciun contact şi niciun nume al echipei redacţionale sau al fondatorilor. Ştirile nu sunt semnate. Deşi se pretează ca un site generalist, Stirimd.net are doar trei rubrici: „Actualitate”, „Caleidoscop” şi „Mixt”. Cele mai multe ştiri publicate pe site sunt preluări din presa din Republica Moldova şi România. Site-urile moldoveneşti preluate cel mai des sunt Moldova24.info, Ava.md, Infomoldova.net, Democracy.md, Today.md, Livenews.md şi, la fel, sunt publicate în contextul unor campanii mediatice promovate de presa afiliată guvernării. Titlurile şi conţinutul ştirilor care se referă la Victor şi Viorel Ţopa, Vlad Filat, Veaceslav Platon, Ana Ursachi sunt părtinitoare, tendenţioase, acuzatoare, iar uneori chiar calomnioase. (O nouă mostră de cinism marca Jurnal Trust Media, deținut de mafioții Țopa, Se întâmplă lucruri ciudate cu prietena Natalie Morari! Pe filiera Țopa-Usatîi-Petrenco-Platon, Oligarhul fugar Victor Țopa bagă Ziarul de Gardă și TV7 în aceeași oală cu Jurnal TV, Priveliște jalnică cu Țopa TV și cei 20 de ”protestatari” care aleargă în jurul PMAN)

Pamflete luate-n serios

Oponenţii politici ai PD sunt personajele centrale ale unor site-uri care pretind că publică pamflete, dar care în realitate au scopul să manipuleze. Şi autorii acestor proiecte se ascund în spatele unor companii din SUA la care au apelat ca să înregistreze domain-urile. Domain-ul Moldovandream.com, de exemplu, a fost înregistrat în februarie 2016 de un off-shore - Wild West Domains LLC, iar IP-ul este în San Francisco, California, SUA. Tot în San Francisco se află şi IP-ul portalului Guralumii.net, domain înregistrat de Automattic INC în septembrie 2016, cu puţin timp înainte de alegerile prezidenţiale. Dacă Moldovandream.com indică faptul că publică pamflete, Guralumii.net nu are o astfel de însemnare, nefiind clar care texte sunt ironice şi care ar fi informative. Cu toate acestea multe sunt luate în serios. De altfel, aceste pagini web au fost primele care au publicat aşa-numitele noutăţi despre sirienii care s-ar fi stabilit în Republica Moldova dacă Maia Sandu ar fi ajuns preşedinte. În aceste pamflete niciodată nu au fost puşi în lumină negativă exponenţii PD.

Site-urile „utile” PSRM

Portalurile afiliate PSRM l-au promovat intens pe Igor Dodon în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale şi au criticat-o pe contracandidata acestuia, Maia Sandu. Majoritatea, la fel ca şi unele site-uri afiliate democraţilor, au mediatizat pe larg faptul că 30.000 de sirieni ar fi urmat să ajungă în Republica Moldova în cazul în care lidera PAS ar fi ajuns preşedintă. Câteva dintre portalurile afiliate socialiştilor sunt prezentate ca fiind „utile” chiar pe pagina oficială a PSRM – socialistii.md. Astfel, pe lângă Dodon.md, Gardatinara.md sau Fundatiasolutia.md, în lista site-urilor recomandate sunt şi Actualitati.md, Tsn.md, Replika.md şi Aif.md. Site-ul ziarului „Argumenti i Fakti” Aif.md a fost înregistrat de publicaţia „Argumenti i Fakti” de la Moscova. Ziarul este editat însă de Exclusiv Media SRL, firmă fondată de deputatul PSRM Corneliu Furculiţă, cea care în 2015 a obţinut licenţă de emisie pentru NTV Moldova, devenit tribună pentru socialişti. De altfel, în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale, PSRM a vărsat în bugetul celor două instituţii media 1,3 milioane de lei. Exclusiv Media SRL a înregistrat şi portalul Tsn.md, un alt site afiliat PSRM. Ultimele ştiri au fost plasate aici încă acum un an. Tsn.md prezintă Actualitati.md, Replika.md şi „Argumenti i Fakti” drept portaluri partenere. Potrivit declaraţiilor de avere ale lui Igor Dodon şi deputatului Corneliu Furculiţă, oficial, la Exclusiv Media SRL erau angajate soţiile lor, Galina Dodon şi Ludmila Furculiţă. Legăturile reprezentanţilor firmei cu mass-media nu se opresc aici. Petru Burduja, consilier în Consiliul Municipal Chişinău din partea Partidului Socialiştilor, administratorul Exclusiv Media SRL, deţine din 2015 o cotă-parte de 50% în SRL-ul Publicaţia Periodică Ziarul ПАНОРАМА, firmă care editează ziarul de limbă rusă Panorama. Celelalte 50% sunt deţinute de jurnalistul-politician Dumitru Ciubaşenco, candidat la funcţia de şef de stat din partea Partidului Nostru, condus de Renato Usatîi. El a administrat ziarul începând cu 2009 şi tot el, în acelaşi an, a înregistrat site-ul publicaţiei Pan.md, care nu este actualizat la zi. Publicaţia relatează pe larg despre problemele lui Renato Usatîi cu organele de drept. În campania electorală, ziarul a obţinut un contract de 100.830 de lei pentru publicitate electorală acordată lui Dumitru Ciubaşenco. Şi celelalte site-uri apropiate PSRM au fost înregistrate de persoane afiliate formaţiunii. De exemplu, domain-ul portalului Actualitati.md a fost înregistrat de Iuri Vitneanski, ales local din partea PSRM în Consiliul municipal Chişinău. Iuri Vitneanski mai este şi membru al Consiliului coordonator al Asociaţiei obşteşti „Garda Tânără”, prezentată drept „aripa tânără” a PSRM. Domain-ul Replika.md a fost înregistrat de Roman Fiodorov, anterior membru al Uniunii Tineretului Comunist din Moldova. Acum câţiva ani, Roman Fiodorov figura drept secretar pe ideologie în cadrul Comitetului raional Bălţi. Aceste portaluri au o politică editorială pro-rusă, îl promovează pe Igor Dodon, dar şi pe alţi lideri ai PSRM, evită să critice guvernarea, cu excepţia liderilor PL.

Portaluri pro-ruse şi raportul Kroll

Alte două instituţii de presă Novosti Moldova şi Sputnik, cu o politică editorială prorusă, îl promovează adesea pe Igor Dodon. De fapt, aceasta nu este singura afiliere între cele două pagini web. Domain-ul Novostimoldova.ru, portalul Ageniţiei Novosti Moldova, a fost înregistrat de Naunet, o companie licenţiată să ofere domain-uri .ru. Afacerea media aparţine unui SRL cu acelaşi nume - Agenţia de ştiri НОВОСТИ-МОЛДОВА, fiind administrată de Rita Ţvic. Această companie a fost fondată de o altă firmă - Noutăţi din Rusia SRL, întreprindere care, la rândul ei, este fondată şi administrată de Rita Ţvic. Soţul ei, Vladmir Novosadiuc, este şeful agenţiei Sputnik Moldova. Sputnik.md, site-ul instituţiei de presă care se prezintă drept o agenţia de ştiri şi radio şi-a început activitatea în noiembrie 2014, fiind înregistrat de Agenţia Internaţională de Presă „Rossia Segodnea” de la Moscova. Instituţia a fost fondată în 2013 prin decret prezidenţial de preşedintele Federaţiei Ruse, Vladimir Putin. Despre Sputnik presa din Vest titra că este agenţia de propagandă a Kremlinului. Potrivit Raportului final privind monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale a API şi CJI, portalul Sputnik.md a mediatizat campania electorală selectiv, în materialele publicate în primul tur al scrutinului fiind deseori ridiculizat şi prezentat în context defavorizant candidatul Mihai Ghimpu. „În turul doi al scrutinului, Maia Sandu a fost frecvent defavorizată prin prezentarea în context negativ. Igor Dodon, dimpotrivă, a fost prezentat mai des în context pozitiv”, potrivit raportului. Cei doi soţi au fost vizaţi în raportul Kroll, compania angajată de autorităţile Republicii Moldova să investigheze fraudele bancare. Potrivit documentului, Rita Ţvic şi Vladimir Novasadiuc, ambii acţionari la Unibank, au împrumutat de la firma Harrogate Consulting LLP câte 12 milioane de lei. Mai mult, presa a relatat că, în 2014, ambii au intermediat preluarea Euro TV şi Alt TV de către primarul de la Orhei, omul de afaceri Ilan Şor. De fapt, Rita Ţvic este fondatoarea Klassika Media SRL, firmă care a fondat Media Resurse SRL şi Alternativ-TV SRL, cele care gestionează posturile de televiziune. Anterior, Rita Ţvic a apărut alături de Ilan Şor, ţinând discursuri publice în Orhei de Ziua Independenţei.

Noi.md a fost fondat în septembrie 2010 de MLD Media SRL, companie cu activităţi declarate inclusiv în domeniile radio, TV şi agenţii de presă. Firma are şase acţionari printre care companii controlate de omul de afaceri Vasile Chirtoca (grafic), consilier municipal din partea PCRM şi candidatul formaţiunii pentru funcţia de primar al Capitalei la localele din 2015. Jurnaliştii portalului menţionează că articolele sunt publicate în două limbi, moldovenească şi rusă, şi că redacţia ar pune accent pe materiale analitice. În acelaşi scop, în 2013 ar fi fost creat „Centrul Analitic Noi.md”, despre care nu este oferit însă niciun detaliu. Unul dintre materialele analitice din ianuarie 2016 a ajuns în atenţia jurnaliştilor implicaţi în campania STOP FALS, care îşi propune să combată informaţiile false şi tendenţioase. Articolul intitulat „Curtea Constituţională examinează problema recunoaşterii căsătoriilor unisex” insinua că primul pas pe calea integrării europene va fi legalizarea căsătoriilor între persoanele de acelaşi sex.

Deşi a mediatizat detaliat campania electorală pentru prezidenţiale, abordând declaraţiile tuturor candidaţilor, în turul doi de scrutin s-a remarcat favorizarea evidentă a lui Igor Dodon şi defavorizarea Maiei Sandu, remarcă experţii în raportul de monitorizare al API şi CJI: „Astfel, în comentariile şi alte articole de opinie, Maia Sandu a fost acuzată de „eşecurile” în reformele la Ministerul Educaţiei, alte presupuse încălcări. Igor Dodon, dimpotrivă, a fost favorizat, preponderent prin publicarea declaraţiilor de susţinere a acestui candidat.”

Şi Gagauzinfo.md, portal dedicat primordial reflectării evenimentelor din UTA Găgăuzia, l-a promovat pe Igor Dodon. „La prima etapă a monitorizării, portalul a reflectat alegerile naţionale destul de anemic, ulterior s-a activizat. Campania a fost relectată selectiv, în turul doi al scrutinului – cu accent pe promovarea candidatului Igor Dodon”, potrivit raportului API şi CJI. Gagauzinfo a fost fondat în anul 2008 de către Iusivmedia SRL, firmă licenţiată în domeniul televiziunii şi radiodifuziunii şi condusă de Iulia Cîlcic. Disponibil în rusă şi română, portalul este adesea citat de presa de la Chişinău.

Mitul despre cei 30.000 de sirieni: un pamflet preluat intenţionat?

În preajma campaniei electorale, multe dintre site-urilor prezentate mai sus au mediatizat pe larg faptul că 30.000 de sirieni ar fi urmat să se stabilească în Republica Moldova în cazul în care Maia Sandu ar fi ajuns preşedintă. Primul portal care a scris despre acest lucru a fost site-ul de pamflete Moldovandream.com. Pamfletul a fost publicat pe 22 februarie 2016, la şapte zile de la înregistrarea acestui domain. Cu doar câteva zile înainte de primul tur, pe 24 octombrie, site-ul Guralumii.net a titrat: „Maia Sandu a promis europenilor că va accepta în Moldova 30.000 de imigranţi sirieni”. La foarte scurt timp, informaţia a fost preluată de câteva site-uri, printre care Actualitati.md, Novostimoldova.ru, Puterea.info, InfoMoldova.net etc. Fiecare site a „împachetat” diferit informaţia. De exemplu, deşi pe InfoMoldova.net nu găsim ştiri despre faptul că Maia Sandu ar fi bătut palma cu cancelarul german Angela Merkel ca să primească 30.000 de refugiaţi sirieni în Republica Moldova, pe 26 octombrie 2016 pe portal apare o ştire în care este citat un editorial care ar fi fost publicat în ziarul Komsomolskaia Pravda, cu titlul „Maia Sandu nu se gândeşte la popor, ci mai degrabă la viitorul său politic, iar dacă acesta va necesita primirea a 30.000 de migranţi, ea va face anume aşa”. În ştire nu este însă precizat nici numele autorului şi nici nu se regăseşte vreun link spre editorialul original. După ce au fost anunţate rezultatele primului tur, iar în cursă au rămas Igor Dodon şi Maia Sandu, o organizaţie anonimă, „Fundaţia Sirieni fără frontiere”, publică pe canalul său de YouTube un clip video în care trei studenţi sirieni de la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţeanu” din Chişinău îşi manifestă sprijinul pentru Maia Sandu. Contul de YouTube a fost creat în ziua în care a fost publicat filmul. Acesta a fost preluat şi mediatizat pe larg de zeci de site-uri printre care şi Argumentul.info, Stirimd.net, Puterea.info, Actualitati.md, Replika.md etc, dar şi de altele, în special cele proruse sau afiliate PSRM sau PD. Clipul a fost difuzat şi în buletinul de ştiri de la Prime TV, deţinut de Vlad Plahotniuc. Ulterior, Asociaţia Presei Independente a calificat mediatizarea clipului drept o manipulare informaţională în alegeri, astfel fiind legitimat un fals. Portalurile care au difuzat ştiri despre înţelegerea Maiei Sandu cu Angela Merkel nu au publicat dezminţiri.

Opoziţia”

La polul opus, se află Jurnal.md şi Independent.md, portaluri care i-au promovat la prezidenţiale pe liderii Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr şi pe Maia Sandu. Jurnal.md face parte din holdingul Jurnal Trust Media, lansat în Republica Moldova în anul 2009 şi finanţat de Victor Ţopa, omul de afaceri refugiat în Germania după ce instanţele moldoveneşti l-au condamnat la ani grei de închisoare pentru fraudă. Din trust mai fac parte postul Jurnal TV, radio Jurnal FM, ziarele Jurnal de Chişinău, Economistul şi Apropo Magazin. Businessmanul controlează trustul prin intermediul firmei germane Rheinstein Media Management Germany Gmbh, fondator al întreprinderii cu capital străin Jurnal de Chişinău Plus SRL, care în prezent figurează drept deţinătoare a domain-ului Jurnal.md, potrivit registrelor oficiale. Portalul are o politică editorială anti-guvernamentală, aducând critici dure în adresa actualei guvernări şi îndreptată împotriva omului de afaceri Vlad Plahotniuc. Acest fapt s-a remarcat inclusiv în cadrul campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale. „Politica editorială a portalului Jurnal.md a fost orientată pe întreaga perioadă monitorizată spre defavorizarea candidaţilor guvernării, în rândul acestora fiind înscris şi Igor Dodon. Portalul i-a defavorizat frecvent şi pe suprafeţe mari pe Marian Lupu şi pe Igor Dodon, care au fost criticaţi şi acuzaţi de ilegalităţi şi de aflare sub influenţa politică şi economică a lui Vladimir Plahotniuc, replica acestora de cele mai multe ori a lipsit. În contrast, Andrei Năstase, PPDA şi Maia Sandu au fost intens promovaţi şi favorizaţi editorial prin frecvenţa şi numărul ştirilor în context pozitiv”, concluzionează autorii Raportului de monitorizare a presei în campania electorală.

Domain-ul Independent.md a fost înregistrat în noiembrie 2013, Alex Cozer fiind cel care a lansat proiectul media. El este membru-fondator al Platformei Civice Demnitate şi Adevăr şi a ţinut discursuri critice în timpul protestelor anti-guvernare. Portalul publică ştiri constant, multe conţinând note critice la adresa exponenţilor PD, în frunte cu Vlad Plahotniuc, fiind numiţi adesea „oligarhi”. Portalul a reflectat pe larg protestele organizate de Platforma DA. Acum, domain-ul aparţine Independent Press SRL, firmă fondată de Alex Cozer şi Nicolae Voicu. Jurnaliştii de la Independent.md precizează că vizitatorii site-ului sunt „oamenii care s-au săturat de titluri senzaționale, dar care duc spre un conținut ieftin”. „Suntem vizitați, în special, de persoane cu vârstă cuprinsă între 25 și 44 de ani, segment care reprezintă peste 60% din totalul celor ce accesează pagina”, potrivit lor.

Au dispărut ziarele, dar au rămas portalurile

Portalul Ziarulnational.md a fost lansat în aprilie 2013, avându-i în calitate de director şi redactor-şef pe soţii Vitalie Hadei şi Raisa Lozinschi-Hadei. Publicaţia aparţine PP Ziarul Naţional SRL, o companie care i-a avut iniţial în calitate de fondatori pe Vitalie Hadei, Raisa Lozinschi-Hadei şi Igor Cijov, care deţinea pachetul majoritar de acţiuni. Cijov este cunoscut opiniei publice pentru faptul că a fost administrator al companiei Caravita SRL, despre care procurorii afirmă că ar fi fost implicată în dosarul spălării de bani de la Banca de Economii. Cijov a fost cercetat penal în cadrul acestui dosar, aflându-se mai mult timp în arest. Totuşi Cijov a renunţat la acţiunile sale de la PP Ziarul Naţional SRL înainte de izbucnirea „scandalului penal”. Pachetul său de acţiuni a fost preluat de Olesea Busuioc-Dragoi, tot ea contabilă a companiei. Până în vara anului 2016, acelaşi SRL edita şi publicaţia săptămânală tipărită Ziarul Naţional. Din cauza problemelor financiare, din iunie 2016, editarea ziarului pe suport de hârtie a fost sistată. Pe siteul Ziarulnaţional.md este publicată atât adresa instituţiei de presă, cât şi echipa redacţională. Articolele şi ştirile originale publicate pe site sunt de regulă semnate de autori. Portalul de ştiri are o politică editorială critică la adresa actualei guvernări, poziţie exprimată atât în ştiri, cât şi în editorialele plasate pe site.

Potrivit raportului final de Monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale 2016, realizat de API şi CJI: „Portalul Ziarulnational.md a mediatizat activ evenimentele de campanie electorală într-un număr mare de ştiri în care au fost prezentaţi majoritatea concurenţilor electorali. Igor Dodon şi Marian Lupu au fost defavorizaţi editorial prin frecvenţa şi numărul materialelor relevante care iau prezentat în context negativ. Maia Sandu, dimpotrivă, a fost favorizată editorial, în special în turul doi al scrutinului”.

Domain-ul Evzmd.md a fost creat în 2014 de Evz Online SRL, firmă fondată de Vlad-Cătălin Teodorescu şi Evenimentul şi Capital SRL. Singurul fondator al acestei companii este tot Vlad-Cătălin Teodorescu, el fiind redactorul-şef al publicaţiei. Evzmd.md este site-ul ziarului Evenimentul Zilei, ediţia din Republica Moldova a publicaţiei cu aceeaşi denumire din România. Ca şi în cazul Ziarului Naţional, din cauza problemelor financiare, publicaţia nu mai apare în varianta tipărită, ci doar online. Decizia de a renunţa la varianta tipărită a fost luată acum un an. Totuşi, în perioada electorală, au apărut câteva numere, în mare parte cu publicitate electorală. Potrivit rapoartelor financiare ale lui Mihai Ghimpu, liderul PL, în campania electorală el a plătit firmei Evz Online SRL peste 400.000 de lei, iar Maia Sandu peste 100.000 de lei. Majoritatea articolelor publicate pe Evzmd.md sunt semnate. Publicaţia proromână este critică mai ales în raport cu politicienii PSRM, iar în articolele de opinie sunt adesea abordate problemele geopolitice.

Acum câţiva ani, de pe piaţă a dispărut şi varianta tipărită a ziarului Adevărul Moldova, ediţia locală a ziarului Adevărul din România. A rămas funcţional doar site-ul Adevarul.md, domain înregistrat de Adevărul Holding SRL. La fel ca şi în cazul Evzmd.md, articolele de opinie la adresa lui Igor Dodon sunt critice. Adesea, autorii de la rubrica „Bloguri”, abordează problemele geopolitice, fiind criticate decizii luate de Kremlin.

Investigaţii jurnalistice şi finanţări neclare

Crimemoldova.com este un portal apărut recent pe piaţă şi se poziţionează drept sursă informaţională care scrie despre cele mai importante evenimente legate de criminalitatea din Republica Moldova. „Scopul proiectului este dezvăluirea corupţiei în rândul funcţionarilor publici, precum şi a crimei organizate, cu legături extinse în agenţiile guvernamentale”, se arată la rubrica „Despre proiect”. Domenul crimemoldova.com, cu adresă IP în statul Arizona, SUA, a fost înregistrat în iunie 2012 de Internet Domain Service BS Corp, un alt serviciu care asigură anonimitatea proprietarilor reali. Totuşi, de pe site aflăm că acesta ar fi deţinut de off-shore-ul Citadel Media Group LTD, firmă care şi-ar avea sediul în Hong Kong, China. Potrivit site-ului oficial al companiei, cmg.im, pe lângă proiectul Crime Moldova, ea mai deţine portalurile crimerussia.com, fondat în 2009, şi russiangate.com, fondat în 2016, ambele inaccesibile. În calitate de registrator al domenului cmg.im figurează Alexei Efanov, despre care însă nu sunt disponibile alte detalii. Redactor-şef al crimemoldova.com figurează Alexei Păduraru sau Alex Workenshtein, nume afişat atât pe pagina sa de Facebook, cât şi în adresa de e-mail menţionată în anunţurile de angajare a jurnaliştilor, promovate intens pe diferite portaluri de angajări la mijlocul anului trecut. Într-o încercare anterioară de a afla mai multe detalii despre o potenţială angajare, o membră a echipei ne-a spus că proiectul este finanţat de „cineva din Rusia”: „Nu va fi un proiect comercial, fără politică editorială. Nu apărăm pe nimeni şi nici nu îngropăm pe nimeni.” Crimemoldova.md a publicat mai multe anchete jurnalistice care vizează funcţionari, demnitari, procurori sau judecători şi schemele în care aceştia sunt ori au fost implicaţi. Cele mai multe dintre texte nu sunt semnate, în timp ce cele câteva editoriale critice la adresa preşedintelui Igor Dodon, a Partidului Democrat sau Partidului Liberal sunt semnate de Sandu Spînu. La rubrica „Dosar” se conţine o modestă bază de date cu persoane, întreprinderi şi firme vizate în investigaţiile jurnalistice.

Periodic, anchete jurnalistice în format video realizează şi portalul Basarabia.md, domain înregistrat în 2013 de Bas-Media SRL, companie fondată de Vladimir Bagaev. Adresa juridică a companiei este într-un apartament înregistrat la fel pe numele lui Vladimir Bagaev din sectorul Botanica. Cristel Grigorii, candidat la funcţia de consilier în Consiliul municipal Chişinău din partea Blocului electoral „Lista Poporului”, condus de Victor Şelin, figura la alegerile locale 2015 drept jurist al Bas-Media SRL. Pe lângă, „Investigaţii”, portalul a dezvoltat mai multe rubrici: „Analize”, „Economie”, „Actualitate”, „Infraţiuni”, „Sport”, „Politică”, „Monden”. Deşi, autorii care publică articole de opinie la rubrica „Blog” par să împărtăşească diferite puncte de vedere, domină totuşi viziunile proruse.

Portalul Deschide.md este vizibil, în ultima perioadă, mai ales pentru informaţiile „exclusive” pe care le publică. De regulă, acestea par a fi scurgeri din diverse anchete desfăşurate de Procuratură, iar unele dintre ele vizează oponenţii actualei guvernări. Domain-ul a fost înregistrat acum patru ani de Open SRL, firmă fondată de jurnalistul Sorin Bucătaru, anterior angajat al Prime TV, Jurnal TV, Pro TV Bucureşti. Soţia lui, Victoria Bucătaru, este administratoarea Radio Media Group Inc, fondată de Vladimir Plahotniuc, companie care gestionează posturile de radio din trustul preşedintelui PD. Şi Deschide.md are rubrica „Investigaţii”, una din anchete din patru episoade relatând despre schemele de spălare de bani pe care le-ar fi folosit de omul de afaceri Veaceslav Platon şi Constantin Popuşoi, administrator al unor afaceri cu petrol din Republica Moldova. Investigaţia este semnată cu numele portalului „Deschide Ştirea”. Raportul final de monitorizare a mass-media în campania electorală al API şi CJI, constată că principalii concurenţi electorali au fost prezentaţi în contexte diferite, deseori neutru, dar şi în context negativ sau pozitiv. La rubrica „Interviuri”, echipa Deschide.md a publicat în ultima perioadă mai multe interviuri cu exponenţi ai PD, printre aceştia Ruxandra Glavan, ministra Sănătăţii, Vasile Botnari, şef la Moldovagaz, Andrian Candu, preşedintele Parlamentului. La sfârşitul lunii ianuarie, Deschide.md a publicat un interviu şi cu Vlad Plahotniuc, preşedintele PD, care, de altfel, este selectiv atunci când decide să ofere interviuri şi nu le acordă oricui. Anterior, în mai 2016, liderul PD a mai oferit acestui portal un interviu.

Site-urile administrate de foşti membri ai echipei lui Vlad Filat

La scurt timp după ce a oferit un interviu portalului Deschide.md, Vlad Plahotniuc a acordat în februarie 2017 un interviu şi portalului Tribuna.md. Un alt interviu cu liderul PD a fost publicat pe acest site în octombrie 2016. Portalurile Tribuna.md şi Curentul.md au fost fondate de compania Poliexpert SRL, care aparţine jurnaliştilor Lilia Gurez şi Igor Volniţchi. Primul site a fost lansat în 2011, iar al doilea – în 2014. Igor Volniţchi a fost purtător de cuvânt al fostului premier Vlad Filat, iar Lilia Gurez a ocupat funcţia de şefă a Serviciului de presă al Executivului. Pe site-urile ambelor portaluri pot fi găsite informaţii despre proprietari, adresă, numere de telefon ale instituţiilor media. De asemenea, articolele publicate pe site sunt de regulă semnate de autori. Portalurile Tribuna.md şi Curentul.md nu afişează o afiliere politică. Tribuna.md este un portal dedicat în exclusivitate subiectelor politice, iar Curentul este un site generalist. Aici pot fi găsite informaţii din diverse domenii: politică, economie, cultură, ştiinţă, social, sport etc. La rubrica „Interviu” de pe portalul Tribuna.md sunt publicate interviuri cu principalii actori politici din Republica Moldova. De asemenea, pe portalul Tribuna.md există două rubrici de opinie: „Editorial”, principalul editorialist al portalului este Igor Volniţchi, şi „Comentariu”, unde textele sunt semnate de Dumitru Spătaru. Comentariile şi editoriale conţin, în general, critici la adresa tuturor actorilor politici. În campania electorală pentru alegerile prezidenţiale, cele două portaluri s-au străduit să reflecteze obiectiv şi echidistant acţiunile celor doi candidaţi principali. Totuşi, ştirile despre Igor Dodon au prevalat.

Portaluri cu ştiri dintr-o singură sursă în campania electorală, dar cu o politică editorială relativ echilibrată

Unimedia.info fast lansat în anul 2005 de către Dumitru Ciorici, Tudor Darie şi fraţii Vasile şi Sergiu Găluşcă, toţi patru asociaţi în firma Interact Media SRL şi New Media Grup SRL. A devenit popular în special după protestele din aprilie 2009, când a relatat despre evenimentele în regim live non-stop, fiind unul dintre cele mai citite site-uri de ştiri din Republica Moldova timp de mai mulţi ani. În decembrie 2009, postul de televiziune Publika TV, condus la acea vreme de Dumitru Ţîra, şi-a anunţat intenţia de a prelua pachetul majoritar al firmei care administrează Unimedia. Parteneriatul Unimedia-Publika TV n-a durat mult însă, fiind desfăcut trei ani mai târziu în judecată. La sfârşitul anului 2014, portalul de ştiri a fost vândut companiei Miraza SRL care aparţine jurnalistului Cristian Jardan. Mai multe voci susţineau atunci că, în realitate, site-ul a trecut sub controlul fostului prim-ministru Vlad Filat, fapt negat de noii proprietari. Unimedia.info oferă în mare parte conţinut jurnalistic neutru şi echilibrat, fapt remarcat inclusiv în campania electorală pentru alegerea şefului statului, pe care echipa portalului a mediatizat-o activ.

Potrivit Raportului de monitorizare a mass-media în campania pentru prezidenţiale, principalii concurenţi electorali au fost prezentaţi în contexte diferite şi relativ echilibrat, cu unele excepţii. Prin frecvenţa şi numărul ştirilor relevante, în turul doi al scrutinului, Unimedia.info a favorizat-o editorial pe candidata Maia Sandu şi l-a defavorizat pe candidatul Igor Dodon. Concluzii similare au notat experţii media şi despre portalurile de ştiri Agora.md, Realitatea.md şi Newsmaker.md, principalele subiecte de campanie fiind acoperite „fără preferinţe editoriale evidente”. Autorii remarcă însă că inclusiv aceste portaluri au publicat multe ştiri documentate dintr-o singură sursă, în unele cazuri fiind vorba despre acuzaţiile unor concurenţi electorali sau reprezentanţi ai partidelor în adresa altora. Acuzaţiile nu au fost echilibrate cu replicile celor vizaţi, fapt care a viciat puternic echilibrul şi echidistanţa ştirilor.

Agora.md a fost lansat pe piaţă în februarie 2014 de foştii proprietari ai portalului Unimedia.info. Tot ei mai deţin site-ul Ea.md, dedicat femeilor. Deşi s-a poziţionat iniţial drept un site de ştiri economice, astăzi portalul acoperă inclusiv domeniul politic, precum şi cel social, externe, lifestyle etc. Jurnaliştii de la Agora.md pun accent pe conţinut multimedia şi emisiuni realizate în propriul studiou. 

Newsmaker.md este un portal de limbă rusă fondat tot în 2014 de Vladimir Soloviov, jurnalist şi redactor-şef, fost corespondent special al publicaţiei Komersant de la Moscova, apoi director al publicaţiei online Komersant Moldova. Portalul kommersant.md s-a închis la 1 august 2014, echipa invocând dificultăţi financiare care nu ţin de redacţie. Actualul proiect este finanţat în cadrul programului SUA de susţinere a mass-media independente din Republica Moldova, dar şi din alte fonduri străine.

Realitatea.md a apărut tot în anul 2014, atunci când Dumitru Ţîra, fostul director al canalului Publika TV a lansat pe piaţa Republicii Moldova grupul de presă online „Realitatea”, din care mai fac parte canalul Realitatea TV şi site-urile bani.md, golos.md, kankan.md, topmedia.md şi ştireata.md. Ţîra administrează realitatea.md prin firma HB Media SRL. Maia Visterniceanu, fostă redactoră-şefă al paginii web, a fost colegă cu Ţîra şi la Publika, unde a activat la portalul publika.md 

SURSA: Centrul de Investigații Jurnalistice ”Anticorupție”

                                               

comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
JURNAL DE CHIȘINĂU
director fondator - Val Butnaru
http://www.jc.md/
GAZETA SATELOR
director - Constantin Rotaru
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Pe Aleea Clasicilor dorim Bustul LEONIDEI LARI
În ziua de comemorare a regretatei poete LEONIDA LARI, 11 decembrie şi a celor 7 ani de la trecerea în cetatea veşniciei, la baştina ei…
14 Decembrie 2018
„Curtea Constituțională a democraților”. Nașa lui Plahotniuc, numită de Parlament în funcția de judecătoare
Raisa Apolschi, nașa de cununie a lui Vladimir Plahotniuc, a fost numită de Parlament în funcția de judecătoare a Curții Constituționale. Numirea Raisei Apolschi vine…
14 Decembrie 2018
Uniți prin dans, obțin victorii
Colectivul de dans popular „Brâuleț” încălzește inima spectatorului la fiecare evoluție scenică. Ca remunerare au fost răsplătiți tot din inimă, în cadrul unui concert organizat…
14 Decembrie 2018
„Dintre ușor și corect, am ales calea corectă…”
Sportiv de specialitate, Nicu MIDRIGAN din comuna Chișcăreni a ales să-și lanseze viitorul în afaceri. Tânărul antreprenor a început, acum cinci ani, să crească iepuri.…
14 Decembrie 2018
Viorel Chetraru numit în funcția de vicepreședinte al Curții de Conturi
La scurt timp după ce a fost desemnat câștigător al concursului pentru ocuparea funcției de membru al Curții de Conturi, fostul director al Centrului Național…
14 Decembrie 2018
Trăieşte ca să cuprindă totul
La 80 de ani care i-a împlinit, Ilarion CUCEREAVÎI este în plină activitate de muncă, deţinând funcţia de Preşedinte al Uniunii Conducătorilor Auto din Sângerei,…
14 Decembrie 2018
Trei membri noi ai CCA, confirmați de Parlament. Cine sunt aceștia?
În cadrul ultimei ședințe din sesiunea de toamnă, deputații au confirmat în funcție trei membri noi ai Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), care au fost…
14 Decembrie 2018
В Киевской области из-за взрыва обрушилась часть пятиэтажки
В результате взрыва обрушились несколько этажей жилого дома. Фото: npu.gov.ua. Взрыв произошёл утром 14 декабря, на четвёртом этаже пятиэтажного дома в городе Фастов Киевской области.…
14 Decembrie 2018
Первым водителем, у кого изъяли права за вождение в состоянии алкогольного опьянения, оказался житель Глодян
Алкотест показал наличие алкоголя в выдыхаемом водителем воздухе. Фото стоп-кадр видео В ночь с 13 на 14 декабря, патрульные инспекторы в Глодянах выявили водителя в…
14 Decembrie 2018
Фотофакт: бельцкие коммунальщики усиленно чистят центральную площадь от снега
Все трактора в один кадр не вместились. Фото: М. Бзовая Фотофакт: бельцкие коммунальщики усиленно чистят центральную площадь от снегаУтром в пятницу на центральной площади работали…
14 Decembrie 2018
Se simte confortabil fără opoziție în sală. Cum a reacționat premierul la protestul deputaților
Unul câte unul, deputații din opoziție au părăsit sala de ședință a Parlamentului în semn de protest, chiar înainte ca premierul Pavel Filip să prezinte…
14 Decembrie 2018
La guvernare, pentru încă 11 ani?
Astăzi, actualul Legislativ îşi încheie sesiunea de toamnă. De fapt, e sfârşit de mandat pentru actualii deputaţi. În grabă mare, Parlamentul a acceptat să audieze…
14 Decembrie 2018
Polițiștii predau lecția nonviolenței
,,16 zile de activităţi împotriva violenţei în bază de gen” acesta este genericul Campaniei organizată de către Inspectoratul de Poliție Sângerei (IPS). Ea a cuprins…
14 Decembrie 2018
Mai bune condiţii pentru medici şi pacienţi
Secţia Consultativă a fost trasferată într-un spaţiu renovat, în una din aripile Spitalului raional. Au fost create condiţii pe potriva activităţii şi necesităţilor medicilor specialişti…
14 Decembrie 2018
Avem un scop comun, să ne facem prieteni cu cetățenii
Poliția a trecut printr-un amplu proces de reformare, iar acest lucru s-a reflectat și asupra încrederii cetățenilor în instituția respectivă. Declarația aparține șefului Inspectoratului de…
14 Decembrie 2018
С января молдавских таксистов за отсутствие таксометра будут крупно штрафовать, а с машин снимать номера
Новые правила вступают в силу с начала 2019 года. Фото: hitech.vesti.ru Это предусматривают поправки в Кодексе о правонарушениях и в Кодексе дорожного транспорта, которые были…
14 Decembrie 2018
Stimați Energeticieni!
Tradițional în a treia duminică a lunii decembrie, în Republica Moldova se consemnează Ziua Profesională a Energeticianului. Cu prilejul frumosului eveniment, din numele meu personal…
14 Decembrie 2018
Опрос бельчан: верите ли вы, что выборы что-либо изменят в стране?
Опрос бельчан: верите ли вы, что выборы что-либо изменят в стране?С таким вопросом обратились репортёры «СП» к бельцким прохожим.
14 Decembrie 2018
Stimați colaboratori ai Inspectoratului raional de Poliție Sângerei!
Cu ocazia Zilei Poliției Naționale, Vă adresez sincere felicitări și îmi exprim profunda recunoștință pentru succesele obținute pe parcursul anului și eforturile depuse la asigurarea…
14 Decembrie 2018
SALVAREA NISTRULUI o problemă de securitate naţională şi regională
Fluviul Nistru asigură gratis cu apă potabilă circa opt milioane de cetăţeni ucraineni şi moldoveni, întreţinând viaţa şi echilibrul ecologic pe un teritoriu de peste…
14 Decembrie 2018
Să facem din Moldova o țară modernă, democratică, europeană și prosperă
Mai mulți concetățeni sunt preocupați acum de chestiunea cu privire la alegerile parlamentare din februarie anul viitor. Majoritatea oamenilor se tot întreabă care formațiune politică…
14 Decembrie 2018
Premierul, singur în fața democraților. Cum opoziția parlamentară i-a dat undă verde lui Filip să se laude
Premierul Pavel Filip prezintă raportul de activitate al Guvernului doar în fața democraților și popular-europenilor, asta după ce celelalte fracțiuni parlamentare au părăsit sala de…
14 Decembrie 2018
ULTIMA LUNĂ DE ABONARE
Rugăm pe toți cei care încă nu s-au abonat la ziarul „ Ecoul nostru” să constituie grupuri de doritori, să facă o listă și să…
14 Decembrie 2018
Diferența dintre justiția din România și cea din R. Moldova: Extrădarea ziaristului turc din România, cerută de regimul Erdogan, a fost respinsă
Un judecător de la Curtea de Apel Bucureşti a respins, vineri, cererea autorităţilor turce de extrădare a jurnalistului Kamil Demirkaya de la publicaţia Zaman România,…
14 Decembrie 2018
Grindeanu: „Problema eliminării tarifelor de roaming între România și R. Moldova nu este la noi”
„Problema eliminării tarifelor de roaming între România și R. Moldova nu este la noi”, a declarat joi Sorin Grindeanu, președintele Autorității Naţionale pentru Administrare şi…
14 Decembrie 2018
Госдума России приняла законопроект об упрощённом предоставлении гражданства РФ
Законопроект направлен на людей, «проживающих в странах со сложной общественно-политической и экономической обстановкой, где происходят вооруженные конфликты и (или) смена политического режима». Фото: kub.media На…
14 Decembrie 2018
В Британии врачи по суду добились права ампутировать ногу пациенту
Медики в суде добились права на спасение жизни пациента. Фото иллюстративное: pixabay.com Британский суд разрешил ампутировать больную ногу пациенту больницы, хотя он сам против, сообщает…
14 Decembrie 2018
LIVE VIDEO/ Ultima ședință plenară a Parlamentului din sesiunea de toamnă
Deputații se întrunesc în ultima ședință din sesiunea de toamnă a Parlamentului. Astăzi, 14 decembrie, Legislativul urmează să confirme în funcție trei membri noi ai…
14 Decembrie 2018
ДТП на трассе Кишинёв — Бельцы: два грузовика вылетели с дороги
Дорога здесь узкая. Сегодня она ещё и скользкая. Фото: tv8.md Большегруз TIR и автоцестерна не смогли разъехаться на узком участке трассы Кишинёв — Бельцы. Оба…
14 Decembrie 2018
Socialiștii nu vor participa la ultima ședință a Parlamentului: Nu vom crea audiență pentru acest show regizat
Fracțiunea Partidului Socialiștilor au declarat că nu vor participa la ultima ședință a Parlamentului din această sesiune. Motivul invocat de socialiști este faptul că acestora…
14 Decembrie 2018
Бельцкая школа награждена премией за работу с детьми с особыми потребностями
Директор начальной школы № 21 Валентина Гойман (третья слева) среди лауреатов премии в области инклюзивного образования. Фото dits-balti.md Начальная школа № 21 им. Спиридона Вангели…
14 Decembrie 2018
Autorul atacului armat de la Strasbourg, împușcat mortal de polițiști
Autorul atentatului de la Târgul de Crăciun din Strasbourg, Cherif Chekatt, urmărit de două zile de sute de poliţişti, a fost împuşcat mortal joi seară…
14 Decembrie 2018
Un p(l)ic de amidon pentru Ţuţu
Constantin Ţuţu e tânăr, bine pregătit fizic şi prost pregătit intelectual. Poate chiar foarte bine pregătit fizic şi extrem de prost pregătit intelectual. N-ar fi…
14 Decembrie 2018
Страсбургский стрелок убит во время перестрелки с полицией
В поисках преступника участвовали 720 сотрудников полиции и других силовых структур. Фото: Getty Images. Шериф Шекатт, который подозревался в вооружённом нападении на посетителей рождественской ярмарки…
14 Decembrie 2018
Salvarea Nistrului, o problemă de securitate națională și regională
Fluviul Nistru asigură gratis cu apă potabilă circa opt milioane de cetățeni ucraineni și moldoveni, întreținând viața și echilibrul ecologic …
14 Decembrie 2018
Magazinele „Kaufland” din Chişinău, construite de compania unui funcţionar milionar
Compania familiei şefului Agenţiei Proprietăţii Publice este antreprenor general pe şantierele magazinelor „Kaufland”, care urmează să fie deschise la Chişinău începând cu 2019. Toate cele…
14 Decembrie 2018
Liberali, dar nu ACUM
Cert este faptul că singurul beneficiar al acestei tergiversări este Partidul Democrat
14 Decembrie 2018
A-POLITICE // Oamenii Moscovei
„Oamenii Moscovei” pot fi inclusiv printre cei care ne sperie cu „mâna Moscovei”
14 Decembrie 2018
 „Chiar și pe cei mai mari fermieri îi așteaptă falimentul”
Interviu cu Vasile Mârzenco, directorul executiv al Federației Naționale a Fermierilor Directorul executiv al Federației Naționale a Fermierilor, Vasile Mârzenco, a acordat un interviu pentru JURNAL de Chișinău în care a…
14 Decembrie 2018
Lauda guvernului, sărăcia bătrânilor
Din 718.000 de pensionari doar 166.000 primesc pensii mai mari de 2000 de lei
14 Decembrie 2018
Important pentru șoferi! De astăzi, șoferii prinși în stare de ebrietate la volan riscă pedepse mai dure
Începând de astăzi, 14 decembrie 2018, șoferii prinși băuți la volanul mașinii vor rămâne fără permis de conducere, fiindu-le suspendat dreptul de conducere pe perioada…
14 Decembrie 2018
Cum arată sensul giratoriu din orașul Ialoveni după ce a fost reparat principalul pilon de iluminare
După mai mulți ani de așteptare, locuitorii orașului Ialonevi se bucură de faptul că sensul giratoriu din centrul localității a fost iluminat. Pilonul din centrul…
14 Decembrie 2018
Zece mașini s-au tamponat la Ialoveni
Două accidente rutiere cu implicarea a zece automobile a avut loc ieri, la Ialoveni. Totul s-ar fi produs din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile. Forțele de…
14 Decembrie 2018
Бельцкие кикбоксёры добились успехов на чемпионате Молдовы и международных турнирах
Пятеро бельцких медалистов чемпионата Молдовы. Фото: клуб «Адреналин» Воспитанники отделения кикбоксинга спортшколы им. Б. Петухова и спортклуба «Адреналин» завоевали восемь наград на чемпионате Молдовы и добились побед на международных профессиональных…
13 Decembrie 2018
Участковый спас от утопления многодетную мать и сторожа. Его наградили медалью
Иван Чебанов себя героем не считает. Фото: facebook.com/politiarepubliciimoldova Участкового из села Кайраклия Тараклийского района Ивана Чебанова руководство наградило почётной медалью. Полицейский несколько дней назад спас…
13 Decembrie 2018
Expert-Grup: Care sunt riscurile ce ar putea compromite creșterea economiei țării prognozată pentru 2019
În 2018 economia moldovenească a crescut cu o rată cuprinsă între 4,2% și 4,6%, care a inclus practic toate sectoarele esențiale. Potrivit experților, una dintre…
13 Decembrie 2018
Молдова возместит американскому инвестору ущерб в 1,2 млн долларов
Американец арендовал землю во Флорештском районе. Но местные власти отдали их другой фирме. Фото иллюстративное: pixabay.com Министерство финансов выделит из резервного фонда правительства 1,2 млн долларов, чтобы возместить…
13 Decembrie 2018
[sondaj] Dodon pleacă?
Încă o suspendare din funcţie pentru Igor Dodon, a cincea, în doi ani de mandat. Curtea Constituţională l-a lipsit vremelnic de atribuțiile de şef al…
13 Decembrie 2018
Vino la Ziua Abonatului şi beneficiază de reduceri la abonarea Ziarului de Gardă
Pe 14 decembrie, în toate oficiile poștale din R. Moldova va avea loc „Ziua Abonatului 2019”. Cei care vor abona ziare și reviste în această…
13 Decembrie 2018
20-летнего парня из Кантемира приговорили к 20 годам за двойное убийство
Прокуроры считают 20 лет заключения слишком мягким приговором. Фото иллюстративное: pixabay.com За умышленное убийство двух человек и разбой 20-летнего уроженца Кантемирского района суд приговорил к…
13 Decembrie 2018
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work