en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


Ştiri API
Persoanele cu dizabilităţi cer autorităţilor să adapteze străzile la necesitățile lor
Model de trotuar adaptat nevoilor persoanelor în scaun rulant, a celor în etate, părinţilor cu copii în cărucioare.
Foto: www.sainthelena.gov.sh

Organizaţiile neguvernamentale care apără drepturile persoanelor cu dizabilităţi din Republica Moldova sunt indignate că autorităţile publice locale din municipiul Chişinău nu le consultă atunci când planifică renovarea străzilor. În capitală sunt în proces de renovare mai multe străzi, însă proiectarea acestora nu corespunde necesităţilor persoanelor cu nevoi speciale: fie cele cu probleme locomotorii, fie cele cu dizabilităţi de vedere sau de auz.

În prezent, în municipiul Chişinău sunt în proces de reabilitare şi modernizare două străzi: Constantin Negruzzi şi Vasile Alecsandri. „Când se reabilitează aceste drumuri, niciodată nu se ţine cont de multe detalii tehnice foarte importante pentru persoanele cu dizabilităţi”, afirmă Igor Meriacre, directorul executiv al Asociaţiei „Motivaţie”. Principalele nereguli sunt la planificarea trecerilor de pietoni, or, puţine din ele au coborâri la nivelul carosabilului care ar facilita accesul persoanelor în scaun rulant, a celor în etate, dar şi părinţilor cu copii în cărucioare. O altă problemă cu care se confruntă persoanele cu dizabilităţi este cea a parcărilor pentru autoturismele persoanelor cu necesităţi speciale. „Doar câteva centre comerciale mari din Chişinău au astfel de facilităţi, în rest, în zonele adiacente străzilor, acestea nu există. Specificul parcărilor pentru autoturismele persoanelor cu dizabilităţi este spaţiul mai mare pentru manevrarea, fără obstacole, a scaunului rulant atunci când persoana coboară. Totodată, nici şoferii nu respectă indicatoarele, chiar dacă este semnul care arată că e loc destinat autoturismelor persoanelor cu dizabilităţi, astfel acolo sunt parcate deseori maşinile persoanelor cu abilităţi depline”, adaugă Igor Meriacre.

Şi persoanele cu dizabilităţi de vedere cer străzi adaptate la necesităţile lor

La reabilitarea străzilor nu se ţine cont nici de necesităţile persoanelor cu probleme de vedere. Din spusele lui Vitalie Meşter, directorul executiv al Centrului de Asistenţă Juridică pentru Persoane cu Dizabilităţi, intersecţiile din capitală nu sunt utilate cu semafoare cu semnalizare sonoră, care ar corespunde nevoilor persoanelor slab văzătoare sau nevăzătoare. „Chiar dacă avem câteva intersecţii cu astfel de semafoare, deseori ele duc în eroare pietonii cu probleme de vedere, deoarece semnalizarea nu este diferenţiată, iar dacă într-o intersecţie sunt două semafoare, atunci pietonul nu ştie în care parte îi este permis să meargă. La reabilitarea străzilor, trebuie să se ţină cont de acest lucru”, precizează Vitalie Meşter. Centrul de Asistenţă Juridică pentru Persoane cu Dizabilităţi a solicitat de la municipalitate proiectele tehnice ale străzilor Constantin Negruzzi şi Vasile Alecsandri, iar din primele constatări, a remarcat că aceste planificări nu corespund în totalitate necesităţilor persoanelor cu dizabilităţi.

Funcționarul public Ion Gamreţchi: „Am obosit de aceste replici...”

În replică, Ion Gamreţchi, şeful interimar al Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie din cadrul Primăriei municipiului Chişinău, spune că aceste două străzi sunt reabilitate cu ajutorul financiar al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi la planificarea lor s-a ţinut cont şi de necesităţile persoanelor cu dizabilităţi. El afirmă că despre calitatea lucrărilor se va putea vorbi doar la finalizarea acestora: „Persoanele care apără drepturile cetăţenilor cu dizabilităţi nu sunt ingineri sau arhitecţi ca să poată evalua un plan fără ca strada să fie reabilitată în totalitate. În proiectele respective se prevede adaptarea coborârilor de pe bordură la necesităţile bicicliştilor şi a persoanelor cu dizabilităţi”. Funcționarul mai spune că sunt prevăzute şi semafoare cu semnalizări sonore pentru persoanele cu probleme de vedere. „Declaraţiile celor care spun că străzile renovate nu vor corespunde necesităţilor sunt doar aberaţii. Aşa de mult am obosit de aceste replici, fiindcă nu am auzit nici un cuvânt de laudă, inclusiv şi din partea presei. Se văd doar lucrurile negative. Vom putea vorbi despre lucruri concrete doar la finalul lucrărilor”, concluzionează Ion Gamreţchi.

Republica Moldova s-a angajat să respecte toate drepturile persoanelor cu dizabilităţi odată cu semnarea în anul 2007 a Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități, acesta fiind un tratat juridic internațional obligatoriu pentru statele semnatare. După ce a fost semnată Convenţia, a fost adoptată şi Legea privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități care prevede adaptarea infrastructurii drumurilor, dar şi a clădirilor conform necesităţilor persoanelor cu dizabilităţi.

Casetă:

Din Convenţia ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi

Articolul 9: „Accesibilitate”

1. Pentru a da persoanelor cu dizabilităţi posibilitatea să trăiască independent şi să participe pe deplin la toate aspectele vieţii, Statele Părţi vor lua măsurile adecvate pentru a asigura acestor persoane accesul, în condiţii de egalitate cu ceilalţi, la mediul fizic, la transport, informaţie şi mijloace de comunicare, inclusiv la tehnologiile şi sistemele informatice şi de comunicaţii şi la alte facilităţi şi servicii deschise sau furnizate publicului, atât în zonele urbane, cât şi rurale. Aceste măsuri, care includ identificarea şi eliminarea obstacolelor şi barierelor faţă de accesul deplin, trebuie aplicate, printre altele la:

(a) Clădiri, drumuri, mijloace de transport şi alte facilităţi interioare sau exterioare, inclusiv şcoli, locuinţe, unităţi medicale şi locuri de muncă;

(b) Serviciile de informare, comunicaţii şi de altă natură, inclusiv serviciile electronice şi de urgenţă.

Llilia Zaharia
comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NICOLAE ROȘIORU
jurnalist
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
VIDEO/ Un șofer moldovean ce conducea un autocar cu turiști a provocat un accident la Moscova
Un șofer moldovean a provocat un accident la Moscova. Bărbatul conducea un autocar turistic. Acesta a pierdut controlul volanului și s-a izbit într-un pilon electric.…
18 August 2019
Гибель детей близ Бельц, убийство семьи в России, бойня в Румынии. Обзор ЧП за выходные
Коллаж "СП" Какие происшествия случились за минувший уикенд в стране и мире. 18.08.2019 - 20:07
18 August 2019
В Бельцы вернётся жара
Фото: Мария Смарчевская По данным метеорологов, на следующей неделе будет жарко. 18.08.2019 - 19:51
18 August 2019
Евро и доллар продолжают падать. Официальный курс валют
Фото pixabay.com Национальный банк Молдовы представил официальный курс валют на завтра, 19 августа. 18.08.2019 - 19:08
18 August 2019
Экс-президентам Молдовы полагаются машина, ассистент и кабинет за госсчёт. Часть льгот им хотят урезать
Николай Тимфоти (в центре) пользуется всеми положенными льготами. У Мирчи Снегура и Петра Лучинского есть машины с водителями. Фото: agora.md В 2016 году для экс-президентов…
18 August 2019
Что это за автомобиль? Тест «СП»
Фото pixabay.com Что это за автомобиль? Тест «СП» «СП» проводит конкурс совместно с автошколой «ForSaj».
18 August 2019
Doi copii de șapte și 12 ani s-au înecat într-un bazin de la o fostă stație de epurare
O fetiță de șapte ani și un băiat de 12 ani s-au înecat într-un bazin artificial de la o stație veche de epurare. Copiii erau…
18 August 2019
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work