en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
În online, publisherii pierd controlul distribuirii informației

Apariția rețelelor sociale a schimbat radical modul în care oamenii consumă informațiile și, deci, și modul în care funcționează mass media. Social media au devenit o sursă principală din care oamenii își iau știrile.

Raportul Reuters Institute privind știrile digitale (The Reuters Institute’s Digital News Report 2016), lansat în iunie 2016, este cel mai mare raport internațional comparativ privind obiceiurile de consum de știri. El arată că peste 51% dintre repondeți consideră că social media este o sursă de știri la care apelează cel puțin o dată de săptămână. Și că în tări precum Grecia sau Turcia, unde încrederea în media tradiționale este mai mică, crește gradul de încredere în informațiile distribuite prin social media. 12% dintre repondeții din cele 26 de țările prinse în raport consideră că principala lor sursă de știri este social media, în detrimentul televiziunilor, al radiolui sau al site-urilor online. Procentul ajunge la 25% în cazul tinerilor cu vârsta între 18 și 24 de ani. 

Social media nu sunt doar un loc în care aceștia găsesc știrile, sunt locul în care aceștia și consumă informația. “Subiectele care ajung la mine sunt, în general, subiectele de breaking news, pentru care ar fi trebuit să mă duc pe New York Times.com. Acum nu mai fac asta” (repondent cu vârsta de 35-40 de ani din SUA).

O cercetarea realizată în SUA de către Digital Content Next, o asociație a publisherilor premium (AP, Bloomberg, Financial Times, Washington Post etc) a descoperit că modul în care oamenii ajung online la informație se împarte aproape egal între site-urile sau aplicațiile publisherilor (35%), motoare de căutare (31%) și social media (34%), dar că social media potențează descoperirea informațiilor. 69% dintre utilizatori au declarat că după ce au citit o știre în social media sunt mai dispuși să viziteze site-ul publisherului respectiv.

În materie de rețele sociale, Facebook domină piața. O medie de 44% declară că folosesc Facebook pentru găsirea, distribuirea, consumarea știrilor.  Urmează apoi YouTube (19%), în timp ce Twitter rămâne o sursă importantă de știri pentru știri (10%), fiind preferată în special de jurnaliști, politicieni și consumatorii înrăiți de știri. Și Instagram și WhatsApp continuă să crească în anumite țări.  

Social media facilitează dezbaterile pe baza știrilor

Rețelele sociale nu sunt importante doar pentru descoperirea știrilor, acestea sunt locul în care utilizatorii le distribuie și discută pe baza lor.  Peste 24% dintre utilizatorii de internet distribuie știri prin rețelele sociale în mod obișnuit. Aceștia sunt cei care sunt pastionați de subiecte politice, de afaceri, tehnologie sau mediu.

Cele trei motive principale pentru care oamenii folosesc social media pentru știri sunt, conform raportului, următoarele:

  1. Alertarea, descoeprirea informațiilor despre care înainte nu știai nimic într-un mod ușor și accesibil este motivul privipal citat de 60% dintre utilizatori.
  2. Oferirea de surse multiple în același loc este un motiv important pentru 50% dintre utilizatori. Aceștia spun că în acest fel economisesc timp pentru că nu mai este nevoie să caute ei singuri pe diferite website-uri.  
  3. Al treilea motiv este aspectul social. Utilizatorii spun că preferă să poată distribui, să comenteze subiectele împreună cu prietenii și, de asemenea, să vadă ce alte materiale citesc aceștia.

Social media scade gradul în care sunt recunoscute bradurile media pe internet

Distribuirea conținutului produs de jurnaliști pe rețelele sociale are efecte însă și asupra brandului instituțiilor media deoarece acestea pierd controlul asupra distribuției, selecția vizualizării articolelor fiind făcută de algoritme decise de companiile de tehnologie. Un motiv de îngrijorare îl constituie recunoașterea scăzută a brandului publicațiilor de către utilizatori. O parte dintre aceștia nu sunt atenți la sursa informațiilor, ei consumând informația care le este distribuită prin rețelele sociale. Cercetarea Digital Content Next a arătat că 43% din cei care consumă știri pe rețelele sociale nu știu cine este publisher-ul din spatele materialului pe care îl citesc. Însă brandurile mari, cunoscute deja, în care publicul are încredere, sunt recunoscute și valorizate într-o măsură mai mare. Editorii trebuie să identifice metode prin care să capitalizeze audiența și expunerea oferită de platforme fără a dilua complet brandul instituției.

Un alt motiv de îngrijorare îl reprezintă faptul că pe măsură ce oamenii petrec din ce în ce mai mult timp în social media, au o dorință mai mică de a căuta informația direct pe site-urile publicațiilor, unde editorii pot controla experiența utilizatorilor, aduna informații despre aceștia și monetiza pe deplin.

Soluții individuale, nu de industrie

În acest moment, industria nu a reușit să identifice soluții general valabile. Rețetele de succes sunt parțiale și sunt cazuri individuale.

Instant articles

Instant articles, produsul oferit de Facebook publisher-ilor, oferă posibilitatea ca publicul să citească materialele direct în rețeaua socială. Acestea au crescut foarte mult viralizarea materialelor, permit existența reclamelor și nu sunt afectate de Adblock, dar nu direcționează traficul către website-uri.

Aplicațiile, o posibilă soluție pentru utilizatorii loiali

O soluție pentru categoria de public care este consumatoare intensivă de știri o poate reprezenta dezvoltarea de aplicații proprii prin care publicul să consume informațiile direct de la sursă, fără intermediari de tipul agregatorilor și rețelelor sociale. Aplicațiile au avantajul de a vă fideliza publicul care consumă în principal informații în format digital, și pot răspunde cel puțin dorinței de a afla instant când se întâmplă un eveniment prin opțiunea de alertare și push-up a informațiilor. Utilizatorii de aplicații sunt mult mai interesați de știri decât utilizatorul obișuit de internet.

Un alt motiv cheie pentru a investi în aplicații este nevoia de a trimite conținutul direct către utilizatorii de telefon mobil sau tabletă, prin obțiunea de a trimite alerte și notificări. Acestea devin o armă cheie pentru editori în lupta pentru atragerea atenției și a convinge publicul să se întoarcă în mod regulat la un anumit brand media. Dezavantajul acestora este că nu au rezultate pozitive în toate cazurile, sunt consumatoare de resurse (financiare și umane) și că rezultatele se pot vedea in timp

Publisherii tradiționali nu mai pot exista fără o prezență în social media. Trebuie să investească îm promovarea produselor prin acest canal de comunicare și să stăpânească regulile jocului. Social media nu este un monolog. În afară de viteza cu care ajunge informația la ei, cititorii caută interacțiune, conversații cu autorii sau publicația. Editorii pot crea, și prin rețelele sociale, o comunitate în jurul publicației. Astfel se vor asigura că brandul lor este recunoscut și în lumea digitală.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus


MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
ANGAJĂM REPORTERI
Redacţia săptămânalului regional CUVÂNTUL angajează reporteri multimedia pentru raioanele Şoldăneşti şi Rezina. Informaţii suplimentare la tel.: 0254-2-15-83, 069112732.
23 Noiembrie 2017
Recviem pentru un Artist
A căzut cortina vieţii lui Andrei Ciorbă de la Cruglic, lăsându-ne înlăcrimaţi. S-a mai stins un lampagiu din calea stelelor, tocmai când succesul l-a luat…
23 Noiembrie 2017
Cum se va utiliza Fondul rutier în primăria Criuleni
Fondul Rutier republican a alocat în acest an primăriei Criuleni 958,8 mii lei, bani din care, în urma consultărilor cu cetăţenii şi cu consilierii oraşului,…
23 Noiembrie 2017
O nouă structură pentru tineri va fi instituită în raionul Dubăsari
Programele pentru tineret dezvoltate în raionul Dubăsari în ultimii 15 ani pot avea continuitate în cadrul unei instituții noi. La 14 octombrie, după cum informează…
23 Noiembrie 2017
Nemulțumit de condamnarea la închisoare cu suspendare, Igor Gamrețki a contestat decizia la CSJ
Igor Gamrețki, șeful Direcției Generale Transport Public și Căi de Comunicație (DGTPCC), care a recunoscut că a participat la trucarea licitației privind amenajarea parcărilor cu plată…
23 Noiembrie 2017
Ceea ce trebuie reţinut din condamnarea pe viaţă a lui Ratko Mladici
După pronunţarea verdictului, preşedintele sârb Aleksandar Vucici a făcut un apel către compatrioţii săi
23 Noiembrie 2017
Câștigătorii World Press Photo 2017: Magnus Wennman, premiul I la Categoria „Oameni”
Fotografia intitulată „What Is Left Behind”, care a luat premiul I la Categoria „Oameni”, aparține fotojurnalistului Magnus Wennman și a apărut în publicația Aftonbladet din Stockholm, Suedia.
23 Noiembrie 2017
Percheziţii la peste 20 de primării
Zeci de milioane de lei ar fi fost delapidaţi din bugetul de stat după ce un şir de licitaţii publice privind construcţia sistemelor de canalizare…
23 Noiembrie 2017
Stăpânii sediilor partidelor politice
Unele partide țin în secret până și adresele sediilor lor
23 Noiembrie 2017
80-летний юбиляр из Бельц: «В НИИ "Селекция" я работаю уже 48 лет»
Алексей и Ольга Постолатий в прошлом году отметили золотую свадьбу. Фото из архива семьи Постолатий 80-летний юбиляр из Бельц: «В НИИ "Селекция" я работаю уже…
23 Noiembrie 2017
Пешеходный переход на Каля Ешилор отметить забыли?
На перекрёстке нет ни знаков, ни разметки, обозначающих пешеходный переход. Фото автора вопроса Пешеходный переход на Каля Ешилор отметить забыли?Без этого переходить через дорогу там…
23 Noiembrie 2017
L-au criticat, dar l-au votat
În scrutinul de duminică, 19 noiembrie, pentru funcția de primar al comunei Ghiliceni, raionul Teleneşti a învins Nicolae Rotaru din partea PDM, cel care în…
23 Noiembrie 2017
Corala “Doina Nistrului” concertează la Praga
La Festivalul din Postul Crăciunului, care se desfăşoară pe 24-25 noiembrie în capitala Cehiei, Praga, participă şi corala “Doina Nistrului”. Artiştii din Rezina vor concerta…
23 Noiembrie 2017
Тепло для примарии Бельц утекало в землю
Степан Мунтяну: "Утечка в примарии устранена". Фото: Яков Гасан Около 42 кубометров горячей воды утекло под здание примарии из-за прорыва в системе отопления. 22.11.2017 -…
22 Noiembrie 2017
Citiți joi în ZdG
În ediția din 23 noiembrie a Ziarului de Gardă aflați cine sunt, ce promisiuni fac și ce averi declară cei cinci procurori care au fost…
22 Noiembrie 2017
Бельцкая примария закупает топливо
Фото иллюстративное: lifehack.md Городская администрация объявила тендер на закупку более 35 тысяч литров нефтепродуктов для автомобилей различных управлений примарии в 2018 году. 22.11.2017 - 18:45
22 Noiembrie 2017
Ренато Усатый поделился юмористическим роликом о себе
Стоп-кадр видео Ренато Усатый поделился юмористическим роликом о себеПримар Бельц на своей странице в фейсбуке поделился видеороликом с песней, которые записали артисты...
22 Noiembrie 2017
Petru Macovei: CCA a sancționat selectiv posturile TV care au încălcat legea la capitolul produs autohton
Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) a sancționat săptămâna trecută în ședință publică 7 posturi de televiziune pentru nerespectarea obligațiunii de a difuza cel puțin opt…
22 Noiembrie 2017
Traian Băsescu: „În următorii 20 de ani nu se prevede aderarea la UE a Republicii Moldova” (VIDEO)
   Fostul președinte al României, Traian Băsescu, a întreprins o vizită la Cimișlia, la inițiativa primarului orașului, Gheorghe Răileanu. În cadrul vizitei, oficialul a fost…
22 Noiembrie 2017
Dodon se laudă că are relații bune cu țările europene, în timp ce ele nu-l primesc
Igor Dodon, președintele R. Moldova, a răspuns ieri, 21 noiembrie, în cadrul unei transmisiuni live pe o rețea de socializare Odnoklassniki, la o serie de…
22 Noiembrie 2017
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work