en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Atelier la tema legislației fiscale și contabile pentru redacţiile membre API
Angela Covaliov de la "Expresul" adresează întrebări expertului G.Negară
Foto: API

La 8 decembrie 2017, API a organizat la Chișinău un atelier pentru colaboratorii departamentelor financiare şi contabile ale redacţiilor membre API. Participanţii au aflat informații noi privind modificările la Codul Fiscal și la Legea cu privire la contabilitate, dar au avut posibilitatea să adreseze și întrebări și să primească răspunsuri relevante de la un expert în contabilitate şi audit.

Expertul Ghenadie Negară le-a vorbit participanţilor şi participantelor la atelier despre unele modificări importante în Codul fiscal și în Legea cu privire la contabilitate care deja au fost operate în 2017 sau sunt prevăzute pentru anul 2018. “Am fost întrebat când putem semna contracte în baza dreptului de autor (aşa-numirele plăţi Royalty) și când nu? Dacă intenționați să vindeți produsul, să zicem un studiu, raport etc., elaborat la comanda dvs., atunci sigur puteți folosi acest contract de autor. Dacă însă folosiți produsul doar în scopuri personale fără să-l vindeți, inclusiv dacă îl faceți public, sunteți obligați să semnați contracte de prestări servicii”.

Unii contabili au fost interesați să afle despre particularitățile legii privind tichetele de masă, care va intra în vigoare în 2018. Expertul a menționat că această prevedere este una facultativă/opțională, iar conducătorii de întreprinderi, organizații etc., pot folosi această oportunitate ca o modalitate în plus de a stimula angajații. “Partea bună este că aceste tichete nu vor fi impozitate, iar partea proastă este că unii angajatori vor încerca să-şi determine angajații să semneze acorduri de reducere a salariilor în contul tichetelor, ceea ce este inadmisibil”. Ghenadie Negară a specificat că multă lume e sceptică în privința eficienții acestei legi, deoarece în colectivele ce depășesc 10-15 persoane, ea, practic, va fi imposibil de aplicat, având în vedere costurile mari pe care trebuie să le suporte angajatorul.

Expertul a fost întrebat și de impozitul pe care trebuie să-l plătească organizația, având în vedere schimbările frecvente din legislație, atunci când procură sau vinde persoanelor fizice anumite obiecte mobile sau imobile. „Atunci când vinde, organizația nu este impozitată în prealabil cu cele 7% stabilite în Codul Fiscal, însă atunci când procură de la o persoană fizică, trebuie să rețină în prealabil cele 7%. La rândul ei, acea persoană fizică trebuie să includă capitalul dobândit în declarația fiscală anuală, iar impozitarea se va calcula ținându-se cont de cele 7% achitate anterior de către dvs. Atât organizațiile, cât și persoanele fizice pot avea creșteri de capital, dar și descreșteri în procesul de vânzare-cumpărare, aceste lucruri se compensează, nu neapărat în același an, ci pe parcursul câtorva ani. De exemplu, ați vândut terenul cu un preț mai mare decât l-ați procurat, iar mașina cu un preț mai mic decât ați procurat-o. Se face diferența creșterii/descreșterii reale și apoi se impozitează. Organizaţiile neguvernamentale sunt scutite de plata impozitului pe venit, nu și de obligaşiunea de depunere a declarației pe venit”, a specificat Gh. Negară.

În anul 2018 urmează să fie adoptată o nouă lege a contabilității, cea anterioară datând din 2007, participanţii fiind interesaţi de opinia expertului privind calitatea proiectului de lege. “Legea nouă vine cu noțiuni şi cu prevederi noi, unele fiind mai greu de înțeles, iar cu altele în general nu suntem de acord. De exemplu, nu înțelegem de ce se insistă asupra introducerii unor metode contabile de gestionare managerială. Acestea sunt instrumente interne și țin de gestiunea managerială, dar nu de cea contabilă. Contabilitatea doar colectează și îi furnizează managerului informații utile despre anumite procese, operațiuni de vânzare-procurare etc., iar managerul decide, în ultima instanță, ce decizii să adopte”, a spus Ghenadie Negară. El a răspuns și la alte întrebări, iar unele răspunsuri pot fi desprinse din opiniile participantelor la atelier.

“M-au interesat în mod special modalitățile de încheiere a contractelor de locațiune și comodat cu persoane din organizație și din afara ei. Noi obișnuim să încheiem astfel de contracte cu deținătorii de autoturisme, de aceea a fost important să aflu cum pot fi alocate surse pentru reparația acestor mijloace de transport, raportarea acestora etc. Un alt aspect important pentru noi ține de activitățile de deductibilitate, cum ar fi: cheltuieli efectuate în cadrul activităților desfășurate în scopul realizării venitului, sume care conform legii se adună la profit și se impozitează, documentele obligatorii de ținere a evidenței operațiunilor impozabile, în scopuri de TVA etc.”, a menționat Angela Covaliov, contabila ziarului “Expresul” (Ungheni). “Chiar dacă API este un ONG, totuși desfășoară unele activități antreprenoriale, cum ar fi prestarea serviciilor de publicitate. De aceea, după cum a menționat și expertul, trebuie să fie elaborat un Registru de evidență fiscală, deoarece așa prevede legea, ca să evităm posibile probleme din partea fiscului. Am concretizat şi faptul că veniturile obținute din desemnarea procentuală (legea 2%), sunt surse de venit neimpozabil, deci trebuie de ajustat suma veniturilor din declarația anuală pe venit a organizației cu veniturile totale, iar cheltuielile se deduc pe principii generale, deci se pun la cheltuieli curente”, a subliniat Irina Andros, contabilă-șefă a API.

Câțiva directori de ziare, care de asemenea au avut posibilitatea să participe la atelier, au declarat că în activitatea managerială pe care o desfășoară le este necesar să cunoască cât mai mult despre specificul contabilității, de aceea i-au adresat și ei câteva întrebări expertului, de la care au primit răspuns.

Această activitate a fost organizată de Asociația Presei Independente (API) în cadrul proiectului “Consolidarea capacităților mass-media independente, promovarea valorilor şi standardelor europene şi campania media împotriva informației false şi tendențioase”, finanțat de FHI360.

 

comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
Cronică API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
ZIARELE API LA MINUT
Schimb de experiență și bune practici între agricultorii din raionul Cahul
Cunoștințele, experiența și soluțiile pentru problemele din agricultură nu se pot cumpăra. Ele trebuie împărtășite, explicate, prezentate și însușite. Este …
23 Iunie 2018
Compania germană „Fritzmeier Group”, angajează maiștri și ingineri pentru deschiderea unui punct de producere în mun. Cahul
Compania germană „Fritzmeier Group”, cu o experiență vastă, de aproape un secol, în domeniul prelucrării metalului, angajează pentru deschiderea unui …
23 Iunie 2018
Новые вакансии в Бельцах - зарплаты до 10 тыс. леев
Фото pixabay.com На сайте angajat.md опубликованы свежие вакансии. 23.06.2018 - 22:22
23 Iunie 2018
Donald Trump și-a anunțat intenția de a nominaliza un nou ambasador al SUA în R. Moldova. Cine i-ar putea lua locul lui James D. Pettit
Derek J. Hogan, secretar executiv adjunct în Departamentul de Stat al Statelor Unite ale Americii ar putea să fie următorul ambasador în R. Moldova. Potrivit…
23 Iunie 2018
Ремонт фонтана и бани в Бельцах застопорились
Фонтан заработает ещё не скоро. Фото из архива "СП" Эти вопросы рассматривались на заседании аппарата примарии 21 июня. 23.06.2018 - 20:12
23 Iunie 2018
Cine sunt cei 3 judecători de la CSJ care vor decide soarta alegerilor locale. CV-uri și avere
Ion Druță, Luiza Gafton și Victor Burduh sunt cei trei magistrați de la Curtea Supremă de Justiție care vor decide soarta finală a mandatului lui…
23 Iunie 2018
A fost stabilită data și ora ședinței de la Curtea Supremă de Justiție care va decide soarta finală a mandatului lui Năstase
Ședința decisivă de la Curtea Supremă de Justiție pe cazul validării mandatului de primar al Andrei Năstase va avea loc luni, 25 iunie, ora 15:30.…
23 Iunie 2018
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work