en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
APEL PUBLIC cu privire la proiectul de lege propus de MAI și adoptat de Guvern care extinde și înăsprește controlul organelor de drept asupra spațiului informațional

Parlamentului Republicii Moldova,

Președintelui Parlamentului, dlui Andrian CANDU,

Comisiilor parlamentare permanente

8 aprilie 2016

Organizațiile societății civile semnatare sunt îngrijorate de consecințele negative asupra drepturilor fundamentale ale omului care ar putea apărea în urma adoptării proiectului de lege promovat de MAI și adoptat de Guvern la 30 martie 2016. Proiectul de lege acordă drepturi extrem de largi organelor de drept în cazul unei liste extinse de infracțiuni, nerespectându-se principiul protecției vieții private și a libertății de exprimare. De asemenea, toată povara implementării modificărilor legislative sunt puse în sarcina furnizorilor de servicii, fără o analiză privind costurile și eficiența măsurilor, ceea ce ar putea duce la o creștere substanțială a costurilor pentru accesul la serviciile de on-line și de internet.X

Suntem conștienți de importanța combaterii infracțiunilor de abuz sexual împotriva copiilor și a terorismului și nu contestăm necesitatea îmbunătățirii cadrului legal în aceste domenii. Totuși, proiectul de lege depășește cu mult obiectivele urmărite și oferă spațiu pentru abuzuri. În acest sens, gradul de pericol social pentru care sunt oferite măsuri speciale de investigații sunt diferite de la un grup de infracțiuni la altul, acesta fiind mult mai pronunțat în cazul infracțiunilor de abuz sexual contra copiilor, a terorismului și chiar a infracțiunilor cibernetice, în comparație cu infracțiunile ce încalcă drepturile de autor și cele conexe. Considerăm că măsurile speciale de investigație urmează a fi separate pentru diverse tipuri de infracțiuni, inclusiv după gradul de pericol social pe care le poartă, acesta fiind mult mai redus în cazul infracțiunilor contra drepturilor de autor și a drepturilor conexe. Proiectul prevede o supraveghere generală în locul celei specifice și direcționate. Proiectul de lege are o aplicabilitate extrem de largă și nu creează garanții pentru respectarea drepturilor omului. Cea mai mare sarcină a implementării este pusă pe seama furnizorilor de servicii. Nu există o balanță între ingerința în drepturile persoanelor și costurile implementării, pe de o parte, și eficiența acestor măsuri, pe de altă parte. De asemenea, unii termeni nu sunt suficienți de exacți și creează premise pentru abuzuri.

Organizațiile semnatare consideră că următoarele prevederi ale proiectului de lege sunt cele mai problematice:

1. Proiectul de lege prevede posibilitatea organelor de drept de a efectua interceptarea și înregistrarea datelor informatice, percheziția informatică, ridicarea obiectelor care conțin date informatice, livrarea controlată, precum și, reținerea, cercetarea, predarea, percheziționarea sau ridicarea oricăror comunicări electronice sau mesagerii textuale în cazul tuturor infracțiunilor grave, deosebit de grave și excepțional de grave și a infracțiunilor de abuz sexual împotriva minorilor, infracțiunilor ce încalcă drepturile de autor și infracțiunilor informatice. Lista infracțiunilor pentru care sunt permise măsurile enumerate este foarte largă și permite o marjă prea mare pentru intervenție nejustificată. Mai mult, proiectul de lege prevede anularea daunelor ca element al unui șir de infracțiuni informatice, ușurând în așa mod sancționarea pentru aceste infracțiuni. Mărirea numărului de infracțiuni pentru care pot fi aplicate măsuri speciale de investigație și în același timp modificarea componențelor de infracțiuni informatice par a fi exagerate.

2. Proiectul de lege lărgește foarte mult competențele organelor de drept în domeniul informatic. Acestea vor putea să efectueze următoarele măsuri: interceptarea și înregistrarea datelor informatice, percheziția informatică, ridicarea obiectelor care conțin date informatice, livrarea controlată, precum și reținerea, cercetarea, predarea, percheziționarea sau ridicarea oricăror. comunicări electronice sau mesagerii textuale. Consecințele acestor măsuri asupra drepturilor omului pot fi imprevizibile, însă chiar la prima vedere putem observa unele aspecte problematice de reglementare:

a)  în cazul percheziției informatice și ridicării obiectelor care conțin date informatice, este prevăzută posibilitatea de a ridica obiecte care conțin date informatice și examinarea lor la sediul organului de urmărire penală în cazul în care pentru examinarea acestuia se cere timp îndelungat. Proiectul nu prevede un termen limită pentru ridicarea obiectelor ce conțin date informatice pentru examinare. Având în vedere specificul percheziției unui calculator personal care, de regulă, are mii de fișiere, se pare că examinarea obiectelor care conțin date informatice la sediul organului de urmărire penală va fi mai degrabă o regulă decât o excepție;

b) proiectul de lege prevede posibilitatea de a efectua percheziții informatice fără autorizația judecătorului, dacă informațiile căutate se află într-un alt sistem informatic sau suport de stocare a datelor informatice, decât cel pentru care s-a solicitat percheziția și/sau ridicarea obiectelor. Proiectul nu limitează efectuarea percheziției, fără autorizația judecătorului, a ”altor obiecte” doar la situațiile ce nu suferă amânare, cum este prevăzut de art. 125 alin. (4) din Codul de procedură penală. Chiar dacă judecătorul urmează să verifice legalitatea acestor acțiuni în termen de 24 de ore, specificul ingerinței respective, fără un control judiciar prealabil, poate duce la încălcarea dreptului persoanei la viață privată. De asemenea, nu a fost evaluat faptul dacă există suficientă capacitate în instanțele judecătorești să asigure verificarea într-un termen foarte scurt a materialelor ce vor fi prezentate judecătorului de instrucție. De cele mai dese ori volumul de informație ce ar urma să fie verificat este compus din mii de fișiere ridicate ca urmare a percheziției informatice în alte sisteme informaționale. Măsura este în același timp și ineficientă și încalcă regulile de administrare ale sistemelor informaționale internaționale, unde ar putea fi stocate informații (Onedrive – Microsoft, iCloud – Apple, Dropbox etc.). Aceste circumstanțe ar putea duce la un control judiciar formal. De altfel, Republica Moldova deja are experiența negativă potrivit căreia 98% din demersurilor procurorilor de a efectua interceptări a convorbirilor telefonice sunt admise de judecătorii de instrucție. În rezultat, în anul 2015 au fost admise 9,704 de demersuri de interceptări. X

3) Proiectul nu prevede garanții de respectare a dreptului la viață privată și a libertății de exprimare. Sistarea IP-urilor ce conțin informații controversate dar care nu prezintă un pericol real poate duce la încălcarea libertății de exprimare a utilizatorilor (art. 10 CEDO). Interceptarea comunicărilor de pe internet și percheziția obiectelor care pot conține date și informații personale, citirea mesajelor electronice, pot duce la încălcarea dreptului la viață privată (art. 8 CEDO). Accesul autorităților la orice mesaje electronice (de ex: poșta electronică, convorbirile private de pe orice rețele de socializare, Skype, Viber etc.) ale persoanei sau la bunurile acesteia care conțin date informatice (calculatoare personale, laptopuri, smartphone-uri, tablete etc.) reprezintă o ingerință ce poate duce la concluzii despre viața privată a persoanei, precum obiceiurile din viața cotidiană, locurile de ședere permanente sau temporare, deplasările zilnice sau alte deplasări, activitățile desfășurate, relațiile sociale ale acestor persoane și mediile sociale frecventate de ele (CJUE, Hotărâre din 8 aprilie 2014, § 27). Astfel, asemenea măsuri ar trebui să fie posibile doar în cazuri excepționale, care însă nu rezultă din proiectul de lege care are o aplicabilitate extrem de largă. Spre exemplu:

a) proiectul de lege prevede posibilitatea furnizorilor de a sista a accesul la toate adresele IP pe care sunt amplasate pagini web ce conțin pornografie infantilă, promovează abuzul sexual sau exploatarea sexuală a copiilor, conțin informații ce fac propagandă războiului sau terorismului, îndeamnă la ură sau discriminare națională, rasială ori religioasă, la ostilitate sau violență, conțin sau difuzează instrucțiuni privind modul de comitere a infracțiunilor. Nu este clar care vor fi consecințele acestor acțiuni – vor fi blocate/șterse comentariile, informațiile sus-menționate sau va fi blocată toată pagina web? De asemenea, sintagma „conțin sau difuzează instrucțiuni privind modul de comitere a infracțiunilor” este lipsită de claritate. În asemenea condiții incerte, dacă o persoană de rea credință va posta un astfel de comentariu pe o pagină web de noutăți, toată pagina web ar putea să fie blocată. Asemenea prevederi nu sunt proporționale scopului declarat și sunt improprii într-o societate democratică;

b) Proiectul de lege nu prevede cum are loc sistarea, dacă există vreun control judiciar sau alte garanții care nu ar permite abuzuri, și nu prevede un sistem de gradare a sancțiunilor, ce ar putea duce doar în cazuri excepționale la sistarea accesului la o pagină web. CtEDO a statuat că trebuie să existe un cadru legal care asigură un control riguros al scopului blocării unui site și un control judiciar care ar preveni orice abuz (hotărârea Ahmet Yildirim c. Turciei, 18 decembrie 2012, § 64).

4) Proiectul de lege nu prevede suficiente garanții în ceea ce privește stocarea și accesul la datele informaționale. Anterior, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a invalidat prin Hotărârea din 8 aprilie 2014 Directiva 2006/24/CE care prevedea obligația păstrării informațiilor informatice de către furnizori și permitea accesul autorităților la aceste date. CJUE a declarat că scopul urmărit de combatere a criminalității grave nu a fost proporțional cu ingerințele permise de Directivă. Aspectele problematice subliniate de CJUE au fost că Directiva se aplica asupra cvasitotalității populației, adică și asupra persoanelor în privința cărora nu există indicii de comitere a unei infracțiuni grave, fără excepții nici măcar legate de secretul profesional (§ 56-58), și nu stipula o legătură între datele păstrate și o amenințare pentru siguranța publică, și nu prevedea nici criterii obiective care ar limita accesul autorităților competente la informații și utilizarea lor ulterioară pentru prevenirea și descoperirea infracțiunilor (§ 59-60). Proiectul de lege propus de MAI, de asemenea, se aplică tuturor utilizatorilor de resurse informaționale fără a prevedea excepții și nu face o legătură între datele care urmează a fi păstrate și categoriile de infracțiuni care justifică accesul la aceste date. X

5) Cheltuielile financiare pentru păstrarea informației se pune pe umerii furnizorilor de informații. Păstrarea și stocarea informațiilor pe perioade de 6 luni pentru traficul de internet și un an pentru comunicările telefonice este extrem de costisitoare și va duce la închiderea unor furnizori și, respectiv, scumpirea serviciilor în cazul altor furnizori. Autorii proiectului nu au efectuat o analiză a eficienței acestor cerințe de stocare a informației raportată la costuri. Având în vedere nivelul sporit de sărăcie în Republica Moldova, scumpirea serviciilor de furnizare a serviciilor de internet ar putea afecta accesul la informație și libertatea de exprimare a populației.

6) Proiectul nu prevede o perioadă rezonabilă între adoptare și implementare, pentru a permite furnizorilor de informații să-și ajusteze politicile interne și să-și procure utilajul necesar, dar și pentru instruirea judecătorilor care vor autoriza aceste măsuri și a altor reprezentanți ai organelor de drept care le vor aplica în practică.

De asemenea, suntem îngrijorați și de alte inițiative legislative ce țin de înăsprirea controlului organelor de drept asupra spațiului informațional și verificarea candidaților la funcțiile de demnitate publică. Propunerile vizează modificarea Legii nr. 271 din 18 decembrie 2008 privind verificarea titularilor și a candidaților la funcții publice, introducerea mandatului de securitate și reformarea Serviciului de Informații și Securitate. Aceste legi, de asemenea au drept scop accesarea și stocarea datelor, precum și acordarea unor împuterniciri nejustificate, în afara unui proces penal, a candidaților sau persoanelor cu funcții publice.

În concluzie, fiind conștienți de (1) riscul major de încălcare a drepturilor fundamentale ale persoanelor în cazul adoptării proiectului legii în versiunea actuală, (2) motivarea insuficientă a notei informative, în special în ceea ce ține de evaluarea costurilor pentru implementarea proiectului de lege, (3) lacunele din proiect ce ar putea duce la abuzuri din partea autorităților, și având în vedere (4) lipsa generală de încredere a societății în organele de drept, (5) maniera nedemocratică în care a fost votat și investit Guvernul ”Filip” care, deși existau multe alte restanțe prioritare, a adoptat acest proiect la care au renunțat anterior două Guverne, (6) precum și complexitatea proiectului de lege și implicațiile majore care acesta îl poate avea în societate,X

SEMNATARII APELULUI SOLICITĂ PARLAMENTULUI:

  • Remiterea proiectului de lege pentru expertizare Comisiei de la Veneția în vederea verificării corespunderii proiectului de lege cu standardele europene;
  • Solicitarea asistenței partenerilor de dezvoltare pentru o analiză a bunelor practici europene de implementare a Convenției Consiliului Europei privind criminalitatea informatică (Budapesta, 2001) și a Convenției Consiliului Europei pentru protecția copiilor împotriva exploatării sexuale și a abuzurilor sexuale (Lanzarote, 2007);
  • Consultarea pe larg a proiectului cu societatea civilă și promovarea inițiativelor care corespund standardelor internaționale și efectuarea unei analize a costurilor necesare pentru implementarea proiectului de lege;
  • Ajustarea proiectului de lege în vederea creării cadrului legal eficient pentru prevenirea și combaterea crimelor contra minorilor și a terorismului, pe de o parte, și excluderea din proiect a infracțiunilor pentru care nu sunt justificate aplicarea măsurilor speciale de investigație ce pot afecta grav viața privată sau libertatea de exprimare a persoanelor, pe de altă parte.

Organizațiile semnatare:

Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM),

Amnesty International Moldova,

Centrul pentru Jurnalism Independent din Moldova (CJIM),

RISE Moldova,

Centrul de Resurse DIALOG-Pro,

BIOS,

Fundația pentru Dezvoltare din Moldova,

Asociația Presei Independente (API),

Uniunea organizaţiilor invalizilor din Republica Moldova,

Transparency International – Moldova,

Asociația Promo-LEX,

Asociația pentru Guvernare Eficienta si Responsabila,

Fundația Est-Europeană,

Terra-1530,

Institutul de Politici Publice (IPP),

Centrul National de Mediu,

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI),

Asociația Femeilor pentru Protecția Mediului si Dezvoltarea Durabilă,

Asociația Femeilor Profesioniste și de Afaceri din Moldova,

Centrul de Resurse „Tineri şi Liberi”,

Asociația Micului Business,

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE)

Asociația pentru Democrație Participativă (ADEPT),

Institutul de Reforme Penale (IRP),

Ambasada Drepturilor Omului. 

comments powered by Disqus


MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Andrei Munteanu nu a fost înregistrat în cursa electorală. Lista candidaților pentru șefia mun. Chișinău
Andrei Munteanu, candidatul propus de către Partidul Societății Progresiste, nu a fost înregistrat în cursa electorală. Decizia a fost luată în cadrul unei ședințe extraordinare…
25 Aprilie 2018
Întâlnirea lui Dodon cu Krasnoselski: laude și mulțumiri Federației Ruse
Igor Dodon, președintele R. Moldova, s-a întâlnit astăzi, 25 aprilie, cu Vadim Krasnoselski, liderul regiunii transnistrene. În cadrul întâlnirii, cei doi au discutat despre realizarea…
25 Aprilie 2018
Citiți mâine, în ZdG
În numărul de mâine al ZdG citiți un interviu exclusiv cu directorul Departamentului Instituțiilor Penitenciare, Aureliu Suhan despre condițiile de detenție ale deținuților Vlad Filat și…
25 Aprilie 2018
Смертельное ДТП: уголовному делу на судью дан зелёный свет
Фото crimemoldova.com Высший совет магистратуры по запросу генерального прокурора Эдуарда Харунжена принял решение о начале уголовного преследования в отношении судьи, причастного к ДТП со смертельным…
25 Aprilie 2018
Reporteri fără Frontiere atestă o degradare a libertății presei în țările ex-sovietice și în Turcia
Republica Moldova ocupă locul 81, potrivit Indexului Global al Libertăți Presei, lansat săptămâna curentă de organizația Reporteri fără Frontiere (RSF), coborând cu o poziție față…
25 Aprilie 2018
Câți bani vor fi alocați din Fondul de Rezervă a Guvernului pentru vizita lui Lukașenko
Guvernul a aprobat miercuri, 25 aprilie, alocarea din Fondul de Rezervă a Guvernului pentru Cancelaria de Stat suma de 314 542 lei pentru acoperirea cheltuielilor…
25 Aprilie 2018
Guvernul a aprobat Programul de reintegrare a țării pentru 2018: 49 de proiecte cu un buget de 15 mil. de lei
Cabinetul de miniștri a aprobat miercuri, 25 aprilie, „Programul activităţilor de reintegrare a țării pentru anul 2018”, conform bugetului prevăzut de 15 milioane de lei. Programul…
25 Aprilie 2018
Istoricul Ion Negrei despre drapelul lui Dodon: „O imaginație a unor autori de desene animate”
„Această inițiativă distructivă vine să ațâțe spiritele în rândurile populației sărăcite”
25 Aprilie 2018
За кресло примара Бельц поборются 8 кандидатов. Каков их порядок в бюллетене?
Коллаж "СП" Окружной избирательный совет утвердил 24 апреля двух оставшихся претендентов в качестве кандидатов на выборах примара Бельц. 25.04.2018 - 15:23
25 Aprilie 2018
Ultimă oră! Cine este judecătorul în privința căruia CSM și-a dat acordul de pornire a urmăririi penale
Consiliul Superior al Magistraturii a decis astăzi, 25 aprilie 2018, eliberarea acordului pentru pornirea urmăririi penale și tragerea la răspundere penală a unui judecător. Astfel, după o…
25 Aprilie 2018
Директор ЖКХ ответила на вопросы читателей «СП»
Татьяна Параскан возглавила МП ЖКХ в декабре 2015-го. Фото: Сергей Пузик Директор ЖКХ ответила на вопросы читателей «СП»В течение нескольких недель «СП» собирала вопросы читателей о качестве…
25 Aprilie 2018
Expert-Grup: Economia țării ar putea suferi din cauza cheltuielilor din timpul cursei electorale din acest an
Maratonul electoral în care a intrat R. Moldova în acest an s-ar putea transforma într-o constrângere majoră pentru economia națională în anii ce urmează, susțin…
25 Aprilie 2018
Ultima oră! Portretul noului președinte al CSJ: hotărârile controversate, averea și finul ministru
După un concurs în care nu a avut contracandidați, magistratul Ion Druță a fost desemnat pentru numirea în fotoliul de președinte al Curții Supreme de…
25 Aprilie 2018
(Video/LIVE TEXT) Ședința CSM: sunt luate decizii importante pentru sistemul de justiție din R. Moldova
În ședința din 25 aprilie a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) sunt luate decizii importante pentru sistemul de justiție din R. Moldova. Primul subiect pe…
25 Aprilie 2018
STOP FALS! UE planifică distrugerea viilor din România, urmează cele din R. Moldova
La sfârșitul lunii martie curent, portalul Vedomosti.md a publicat articolul ”ЕС планирует «добровольное» уничтожение виноградников Румынии – на очереди Молдова” (în traducere: ”UE planifică distrugerea…
25 Aprilie 2018
FALS: Numărul moldovenilor care solicită cetățenie română este într-o continuă scădere; doar 51 de cazuri în 2016
„Incredibil: Câți moldoveni au obținut cetățenia română în 2016”, este titlul unei știri publicate de portalul Sputnik.md la 11 aprilie 2018. Cu trimitere la un…
25 Aprilie 2018
(doc) Cine este și ce avere declară noul primar interimar al capitalei, desemnat de Silvia Radu
Silvia Radu a renunțat astăzi la funcția de primar interimar al mun. Chișinău și a delegat atribuțiile sale viceprimarului Ruslan Codreanu. Acesta va asigura interimatul…
25 Aprilie 2018
Бельцкий судья стал участником смертельного ДТП
Место трагического инцидента. Фото: crimemoldova.com Молодой человек (21) скончался на месте от полученных травм в результате столкновения мотоцикла с легковым автомобилем. Трагическое ДТП, как сообщает…
25 Aprilie 2018
Ghid practic: Cum trebuie să se comporte jurnaliștii pentru a evita conflictul de interese
Consiliul de Presă (CP) a publicat un ghid practic pentru a-i ajuta pe jurnaliști să înțeleagă mai bine cum ar trebui să se comporte în…
25 Aprilie 2018
(Video & Live text) Audierea raportului Kroll, la ședinţa Comisiei economie, buget şi finanţe
Pe ordinea de zi a ședinței de astăzi, 25 aprilie, a Comisiei economiei, buget și finanțe sunt incluse patru subiecte. Printre acestea este și audierea…
25 Aprilie 2018
Zi importantă la CSM: bătălie fără contracandidați pentru fotoliul de președinte al instanței supreme de justiție
În ședința din 25 aprilie a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) urmează a fi desemnat câștigătorul concursului pentru funcția de președinte al Curții Supreme de…
25 Aprilie 2018
Ştiţi cine-i candidatul Partidului “Șor” la funcţia de primar al municipiului Bălți?
  Pavel Verejan, actualul șef al fracțiunii „Pentru Orhei” din Consiliul municipal Orhei, a fost înaintat de Partidul Politic „Șor” pentru funcția de primar al…
25 Aprilie 2018
„Societatea noastră nu oferă soluţii sau ajutor pentru cei care suferă de singurătate şi care încearcă să lupte cu ea”
Interviu cu Liliana Corobca, scriitoare, cercetătoare a cenzurii comuniste în România — Sunteţi o scriitoare foarte realistă, cu picioarele pe pământ, cum se spune. Vorbiţi…
25 Aprilie 2018
TVR Moldova | Opinie: Admiterea autovehiculelor din regiunea transnistreană în circulaţia internaţională este o cedare din partea Republicii Moldova
Reprezentanţii Chişinăului şi cei ai Tiraspolului au ajuns la un consens în privinţa admiterii autovehiculelor din regiunea transnistreană în circulaţia internaţională. Decizia este catalogată de…
25 Aprilie 2018
Timpul.md | Constantin Codreanu: Am intrat în luptă pentru a asigura o victorie a unioniștilor în fața socialiștilor
Constantin Codreanu, candidat la Primăria Municipiului Chișinău, a declarat că îl va învinge în turul doi socialistul înscris în cursa pentru fotoliul de primar. „Este…
25 Aprilie 2018
Deschide.md // Iulian Chifu // Bătălia pentru locul trei la Primăria Chișinău. Halal miză!
Mare zaiafet în campania electorală, care parcă nu-i. În afara unui document al candidatului PL-ului, Valeriu Munteanu, pentru blocarea înregistrării Silviei Radu, nimic nu se…
25 Aprilie 2018
В свет вышел 16-й номер «СП»!
Анонсы его материалов.   Кто ремонтирует наши дороги? «СП» разбиралась, каким предприятиям в последнее время достаётся задача ремонтировать улицы в северной столице и что о…
25 Aprilie 2018
Opinie: înmatricularea maşinilor din regiunea transnistreană – „cedare nejustificată” care ar ascunde interese obscure
Mijloacele de transport din regiunea transnistreană vor avea plăcuţe auto neutre şi vor fi admise în traficul internaţional începând cu 1 septembrie 2018. Autorităţile de…
24 Aprilie 2018
Silvia Radu, admisă în cursa pentru șefia Chișinăului. Unul dintre viceprimari preia atribuțiile acesteia
Primara interimară a capitalei, Silvia Radu, a fost înregistrată marți, 24 aprilie, în calitate de concurent electoral în alegerile din 20 mai pentru funcția de…
24 Aprilie 2018
Путь мусора: что с ним происходит после сортировки?
В столице установлено более 1000 контейнеров для раздельного сбора мусора. Путь мусора: что с ним происходит после сортировки?Проблема сортировка отходов, показывают опросы, интересует многих, но…
24 Aprilie 2018
Фото дня: бельцкая примария снова посыпалась
Камни с крыши упали на тротуар. Фото: Сергей Пузик Фото дня: бельцкая примария снова посыпаласьНа этот раз камни с элементов фасада здания обвалились на тротуар…
24 Aprilie 2018
В 32-ю годовщину поминали 32 погибших бельчан-«чернобыльцев»
Во главе колонны — родственники погибших ликвидаторов. Фото: Сергей Пузик. Тридцать вторую годовщину аварии на Чернобыльской АЭС отметили в Бельцах, 24 апреля.  24.04.2018 - 18:07
24 Aprilie 2018
(doc) Campania electorală a candidatei lui Șor, finanțată din afaceri pe Aeroportul Internațional Chișinău
Fondatorii și administratorii unor localuri de pe Aeroportul Internațional Chișinău, Liubovi Bublii și Sergiu Pavlușcenco, sunt principalii sponsori ai partidului „Șor” în campania electorală pentru…
24 Aprilie 2018
Какие специалисты нужны бельцкой примарии?
Примарии требуются новые сотрудники. Фото из архива "СП" На официальном сайте примарии размещены новые объявления о вакансиях. 24.04.2018 - 17:18
24 Aprilie 2018
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work