en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


APEL PUBLIC cu privire la proiectul de lege propus de MAI și adoptat de Guvern care extinde și înăsprește controlul organelor de drept asupra spațiului informațional

Parlamentului Republicii Moldova,

Președintelui Parlamentului, dlui Andrian CANDU,

Comisiilor parlamentare permanente

8 aprilie 2016

Organizațiile societății civile semnatare sunt îngrijorate de consecințele negative asupra drepturilor fundamentale ale omului care ar putea apărea în urma adoptării proiectului de lege promovat de MAI și adoptat de Guvern la 30 martie 2016. Proiectul de lege acordă drepturi extrem de largi organelor de drept în cazul unei liste extinse de infracțiuni, nerespectându-se principiul protecției vieții private și a libertății de exprimare. De asemenea, toată povara implementării modificărilor legislative sunt puse în sarcina furnizorilor de servicii, fără o analiză privind costurile și eficiența măsurilor, ceea ce ar putea duce la o creștere substanțială a costurilor pentru accesul la serviciile de on-line și de internet.X

Suntem conștienți de importanța combaterii infracțiunilor de abuz sexual împotriva copiilor și a terorismului și nu contestăm necesitatea îmbunătățirii cadrului legal în aceste domenii. Totuși, proiectul de lege depășește cu mult obiectivele urmărite și oferă spațiu pentru abuzuri. În acest sens, gradul de pericol social pentru care sunt oferite măsuri speciale de investigații sunt diferite de la un grup de infracțiuni la altul, acesta fiind mult mai pronunțat în cazul infracțiunilor de abuz sexual contra copiilor, a terorismului și chiar a infracțiunilor cibernetice, în comparație cu infracțiunile ce încalcă drepturile de autor și cele conexe. Considerăm că măsurile speciale de investigație urmează a fi separate pentru diverse tipuri de infracțiuni, inclusiv după gradul de pericol social pe care le poartă, acesta fiind mult mai redus în cazul infracțiunilor contra drepturilor de autor și a drepturilor conexe. Proiectul prevede o supraveghere generală în locul celei specifice și direcționate. Proiectul de lege are o aplicabilitate extrem de largă și nu creează garanții pentru respectarea drepturilor omului. Cea mai mare sarcină a implementării este pusă pe seama furnizorilor de servicii. Nu există o balanță între ingerința în drepturile persoanelor și costurile implementării, pe de o parte, și eficiența acestor măsuri, pe de altă parte. De asemenea, unii termeni nu sunt suficienți de exacți și creează premise pentru abuzuri.

Organizațiile semnatare consideră că următoarele prevederi ale proiectului de lege sunt cele mai problematice:

1. Proiectul de lege prevede posibilitatea organelor de drept de a efectua interceptarea și înregistrarea datelor informatice, percheziția informatică, ridicarea obiectelor care conțin date informatice, livrarea controlată, precum și, reținerea, cercetarea, predarea, percheziționarea sau ridicarea oricăror comunicări electronice sau mesagerii textuale în cazul tuturor infracțiunilor grave, deosebit de grave și excepțional de grave și a infracțiunilor de abuz sexual împotriva minorilor, infracțiunilor ce încalcă drepturile de autor și infracțiunilor informatice. Lista infracțiunilor pentru care sunt permise măsurile enumerate este foarte largă și permite o marjă prea mare pentru intervenție nejustificată. Mai mult, proiectul de lege prevede anularea daunelor ca element al unui șir de infracțiuni informatice, ușurând în așa mod sancționarea pentru aceste infracțiuni. Mărirea numărului de infracțiuni pentru care pot fi aplicate măsuri speciale de investigație și în același timp modificarea componențelor de infracțiuni informatice par a fi exagerate.

2. Proiectul de lege lărgește foarte mult competențele organelor de drept în domeniul informatic. Acestea vor putea să efectueze următoarele măsuri: interceptarea și înregistrarea datelor informatice, percheziția informatică, ridicarea obiectelor care conțin date informatice, livrarea controlată, precum și reținerea, cercetarea, predarea, percheziționarea sau ridicarea oricăror. comunicări electronice sau mesagerii textuale. Consecințele acestor măsuri asupra drepturilor omului pot fi imprevizibile, însă chiar la prima vedere putem observa unele aspecte problematice de reglementare:

a)  în cazul percheziției informatice și ridicării obiectelor care conțin date informatice, este prevăzută posibilitatea de a ridica obiecte care conțin date informatice și examinarea lor la sediul organului de urmărire penală în cazul în care pentru examinarea acestuia se cere timp îndelungat. Proiectul nu prevede un termen limită pentru ridicarea obiectelor ce conțin date informatice pentru examinare. Având în vedere specificul percheziției unui calculator personal care, de regulă, are mii de fișiere, se pare că examinarea obiectelor care conțin date informatice la sediul organului de urmărire penală va fi mai degrabă o regulă decât o excepție;

b) proiectul de lege prevede posibilitatea de a efectua percheziții informatice fără autorizația judecătorului, dacă informațiile căutate se află într-un alt sistem informatic sau suport de stocare a datelor informatice, decât cel pentru care s-a solicitat percheziția și/sau ridicarea obiectelor. Proiectul nu limitează efectuarea percheziției, fără autorizația judecătorului, a ”altor obiecte” doar la situațiile ce nu suferă amânare, cum este prevăzut de art. 125 alin. (4) din Codul de procedură penală. Chiar dacă judecătorul urmează să verifice legalitatea acestor acțiuni în termen de 24 de ore, specificul ingerinței respective, fără un control judiciar prealabil, poate duce la încălcarea dreptului persoanei la viață privată. De asemenea, nu a fost evaluat faptul dacă există suficientă capacitate în instanțele judecătorești să asigure verificarea într-un termen foarte scurt a materialelor ce vor fi prezentate judecătorului de instrucție. De cele mai dese ori volumul de informație ce ar urma să fie verificat este compus din mii de fișiere ridicate ca urmare a percheziției informatice în alte sisteme informaționale. Măsura este în același timp și ineficientă și încalcă regulile de administrare ale sistemelor informaționale internaționale, unde ar putea fi stocate informații (Onedrive – Microsoft, iCloud – Apple, Dropbox etc.). Aceste circumstanțe ar putea duce la un control judiciar formal. De altfel, Republica Moldova deja are experiența negativă potrivit căreia 98% din demersurilor procurorilor de a efectua interceptări a convorbirilor telefonice sunt admise de judecătorii de instrucție. În rezultat, în anul 2015 au fost admise 9,704 de demersuri de interceptări. X

3) Proiectul nu prevede garanții de respectare a dreptului la viață privată și a libertății de exprimare. Sistarea IP-urilor ce conțin informații controversate dar care nu prezintă un pericol real poate duce la încălcarea libertății de exprimare a utilizatorilor (art. 10 CEDO). Interceptarea comunicărilor de pe internet și percheziția obiectelor care pot conține date și informații personale, citirea mesajelor electronice, pot duce la încălcarea dreptului la viață privată (art. 8 CEDO). Accesul autorităților la orice mesaje electronice (de ex: poșta electronică, convorbirile private de pe orice rețele de socializare, Skype, Viber etc.) ale persoanei sau la bunurile acesteia care conțin date informatice (calculatoare personale, laptopuri, smartphone-uri, tablete etc.) reprezintă o ingerință ce poate duce la concluzii despre viața privată a persoanei, precum obiceiurile din viața cotidiană, locurile de ședere permanente sau temporare, deplasările zilnice sau alte deplasări, activitățile desfășurate, relațiile sociale ale acestor persoane și mediile sociale frecventate de ele (CJUE, Hotărâre din 8 aprilie 2014, § 27). Astfel, asemenea măsuri ar trebui să fie posibile doar în cazuri excepționale, care însă nu rezultă din proiectul de lege care are o aplicabilitate extrem de largă. Spre exemplu:

a) proiectul de lege prevede posibilitatea furnizorilor de a sista a accesul la toate adresele IP pe care sunt amplasate pagini web ce conțin pornografie infantilă, promovează abuzul sexual sau exploatarea sexuală a copiilor, conțin informații ce fac propagandă războiului sau terorismului, îndeamnă la ură sau discriminare națională, rasială ori religioasă, la ostilitate sau violență, conțin sau difuzează instrucțiuni privind modul de comitere a infracțiunilor. Nu este clar care vor fi consecințele acestor acțiuni – vor fi blocate/șterse comentariile, informațiile sus-menționate sau va fi blocată toată pagina web? De asemenea, sintagma „conțin sau difuzează instrucțiuni privind modul de comitere a infracțiunilor” este lipsită de claritate. În asemenea condiții incerte, dacă o persoană de rea credință va posta un astfel de comentariu pe o pagină web de noutăți, toată pagina web ar putea să fie blocată. Asemenea prevederi nu sunt proporționale scopului declarat și sunt improprii într-o societate democratică;

b) Proiectul de lege nu prevede cum are loc sistarea, dacă există vreun control judiciar sau alte garanții care nu ar permite abuzuri, și nu prevede un sistem de gradare a sancțiunilor, ce ar putea duce doar în cazuri excepționale la sistarea accesului la o pagină web. CtEDO a statuat că trebuie să existe un cadru legal care asigură un control riguros al scopului blocării unui site și un control judiciar care ar preveni orice abuz (hotărârea Ahmet Yildirim c. Turciei, 18 decembrie 2012, § 64).

4) Proiectul de lege nu prevede suficiente garanții în ceea ce privește stocarea și accesul la datele informaționale. Anterior, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a invalidat prin Hotărârea din 8 aprilie 2014 Directiva 2006/24/CE care prevedea obligația păstrării informațiilor informatice de către furnizori și permitea accesul autorităților la aceste date. CJUE a declarat că scopul urmărit de combatere a criminalității grave nu a fost proporțional cu ingerințele permise de Directivă. Aspectele problematice subliniate de CJUE au fost că Directiva se aplica asupra cvasitotalității populației, adică și asupra persoanelor în privința cărora nu există indicii de comitere a unei infracțiuni grave, fără excepții nici măcar legate de secretul profesional (§ 56-58), și nu stipula o legătură între datele păstrate și o amenințare pentru siguranța publică, și nu prevedea nici criterii obiective care ar limita accesul autorităților competente la informații și utilizarea lor ulterioară pentru prevenirea și descoperirea infracțiunilor (§ 59-60). Proiectul de lege propus de MAI, de asemenea, se aplică tuturor utilizatorilor de resurse informaționale fără a prevedea excepții și nu face o legătură între datele care urmează a fi păstrate și categoriile de infracțiuni care justifică accesul la aceste date. X

5) Cheltuielile financiare pentru păstrarea informației se pune pe umerii furnizorilor de informații. Păstrarea și stocarea informațiilor pe perioade de 6 luni pentru traficul de internet și un an pentru comunicările telefonice este extrem de costisitoare și va duce la închiderea unor furnizori și, respectiv, scumpirea serviciilor în cazul altor furnizori. Autorii proiectului nu au efectuat o analiză a eficienței acestor cerințe de stocare a informației raportată la costuri. Având în vedere nivelul sporit de sărăcie în Republica Moldova, scumpirea serviciilor de furnizare a serviciilor de internet ar putea afecta accesul la informație și libertatea de exprimare a populației.

6) Proiectul nu prevede o perioadă rezonabilă între adoptare și implementare, pentru a permite furnizorilor de informații să-și ajusteze politicile interne și să-și procure utilajul necesar, dar și pentru instruirea judecătorilor care vor autoriza aceste măsuri și a altor reprezentanți ai organelor de drept care le vor aplica în practică.

De asemenea, suntem îngrijorați și de alte inițiative legislative ce țin de înăsprirea controlului organelor de drept asupra spațiului informațional și verificarea candidaților la funcțiile de demnitate publică. Propunerile vizează modificarea Legii nr. 271 din 18 decembrie 2008 privind verificarea titularilor și a candidaților la funcții publice, introducerea mandatului de securitate și reformarea Serviciului de Informații și Securitate. Aceste legi, de asemenea au drept scop accesarea și stocarea datelor, precum și acordarea unor împuterniciri nejustificate, în afara unui proces penal, a candidaților sau persoanelor cu funcții publice.

În concluzie, fiind conștienți de (1) riscul major de încălcare a drepturilor fundamentale ale persoanelor în cazul adoptării proiectului legii în versiunea actuală, (2) motivarea insuficientă a notei informative, în special în ceea ce ține de evaluarea costurilor pentru implementarea proiectului de lege, (3) lacunele din proiect ce ar putea duce la abuzuri din partea autorităților, și având în vedere (4) lipsa generală de încredere a societății în organele de drept, (5) maniera nedemocratică în care a fost votat și investit Guvernul ”Filip” care, deși existau multe alte restanțe prioritare, a adoptat acest proiect la care au renunțat anterior două Guverne, (6) precum și complexitatea proiectului de lege și implicațiile majore care acesta îl poate avea în societate,X

SEMNATARII APELULUI SOLICITĂ PARLAMENTULUI:

  • Remiterea proiectului de lege pentru expertizare Comisiei de la Veneția în vederea verificării corespunderii proiectului de lege cu standardele europene;
  • Solicitarea asistenței partenerilor de dezvoltare pentru o analiză a bunelor practici europene de implementare a Convenției Consiliului Europei privind criminalitatea informatică (Budapesta, 2001) și a Convenției Consiliului Europei pentru protecția copiilor împotriva exploatării sexuale și a abuzurilor sexuale (Lanzarote, 2007);
  • Consultarea pe larg a proiectului cu societatea civilă și promovarea inițiativelor care corespund standardelor internaționale și efectuarea unei analize a costurilor necesare pentru implementarea proiectului de lege;
  • Ajustarea proiectului de lege în vederea creării cadrului legal eficient pentru prevenirea și combaterea crimelor contra minorilor și a terorismului, pe de o parte, și excluderea din proiect a infracțiunilor pentru care nu sunt justificate aplicarea măsurilor speciale de investigație ce pot afecta grav viața privată sau libertatea de exprimare a persoanelor, pe de altă parte.

Organizațiile semnatare:

Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM),

Amnesty International Moldova,

Centrul pentru Jurnalism Independent din Moldova (CJIM),

RISE Moldova,

Centrul de Resurse DIALOG-Pro,

BIOS,

Fundația pentru Dezvoltare din Moldova,

Asociația Presei Independente (API),

Uniunea organizaţiilor invalizilor din Republica Moldova,

Transparency International – Moldova,

Asociația Promo-LEX,

Asociația pentru Guvernare Eficienta si Responsabila,

Fundația Est-Europeană,

Terra-1530,

Institutul de Politici Publice (IPP),

Centrul National de Mediu,

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI),

Asociația Femeilor pentru Protecția Mediului si Dezvoltarea Durabilă,

Asociația Femeilor Profesioniste și de Afaceri din Moldova,

Centrul de Resurse „Tineri şi Liberi”,

Asociația Micului Business,

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE)

Asociația pentru Democrație Participativă (ADEPT),

Institutul de Reforme Penale (IRP),

Ambasada Drepturilor Omului. 

comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
JURNAL DE CHIȘINĂU
director fondator - Val Butnaru
http://www.jc.md/
GAZETA SATELOR
director - Constantin Rotaru
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Благородный разбойник, легендарный защитник, народный любимец. Киноподборка о Робин Гуде
Фото planeta-best.ru Благородный разбойник, легендарный защитник, народный любимец. Киноподборка о Робин ГудеПредставляем подборку современных киноверсий легенды о Робине Гуде.
23 Martie 2019
Коктейли алкогольные и безалкогольные. Смешиваем в домашних условиях
Как говорится, порадуйте себя и своих близких. Фото иллюстр. Коктейли алкогольные и безалкогольные. Смешиваем в домашних условиях​Романтический ужин для двоих, приём гостей или вечер в…
23 Martie 2019
Противники «Брекзита» вышли в Лондоне на марш за новый референдум
На марш в поддержку второго референдума о Brexit в Лондоне вышли десятки тысяч человек. Фото: Rob Pinney / London News Pictures Участники акции призывают предоставить…
23 Martie 2019
Ни инвестиций, ни отчётов, ни добычи. Что делала два года в Молдове американская фирма по разработке месторождений нефти и газа?
Премьер-министр Павел Филип и исполнительный директор американской компании «Frontera Resources» подписали Декларацию о сотрудничестве в марте 2017-го. Во встрече принимал участие и посол США Джеймс…
23 Martie 2019
«Мисс Москву» лишили титула. Такое случилось впервые в истории конкурса
Девушка нарушила условия контракта: на мероприятиях не появлялась, зато регулярно светилась в Instagram. Фото Instagram / alesiasemerenko А ещё организаторы требуют с неё штраф в полмиллиона…
23 Martie 2019
Foto-Reportaj: Cum s-a desfășurat marșul împotriva avorturilor
Astăzi, 23 martie în centrul capitalei a avut loc „Marșul pentru viață”, un eveniment prin care creștinii ortodocși și-au manifestat dezacordul față de întreruperea de…
23 Martie 2019
Manifestații contra Brexit. Protestatarii cer organizarea unui alt referendum
În aceste momente, zeci de mii de oameni protestează în centrul Londrei, cerând un alt referendum privind Brexit, transimte CNN. Potrivit aceleiași surse, protestatarii vin…
23 Martie 2019
Премию за гол в матче с Францией Владимир Амброс отдаст нуждающимся детям
На 89-й минуте Владимир Амброс забил единственный гол хозяев в матче со сборной Франции в рамках отборочного тура чемпионата Европы 2020 года. Фото: UEFA Накануне…
23 Martie 2019
Наши находки на Aliexpress: 10 моделей солнечных очков не дороже 10 долларов
Чтобы сохранить здоровье глаз, их нужно защищать от лучей солнца. Фото иллюстративное: pixabay.com. Наши находки на Aliexpress: 10 моделей солнечных очков не дороже 10 долларовТовары из новой подборки…
23 Martie 2019
ANRE a aprobat pentru anul 2019 cheltuieli mai mari cu circa 48 milioane lei comparativ cu anul 2018
Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a aprobat pentru anul 2019 cheltuieli de peste 110 milioane de lei, în creștere cu circa 48 milioane…
23 Martie 2019
20 фотобомб с животными на свадебных снимках
Посмотрите, как удачно животные вписались в свадебные фотографии 20 фотобомб с животными на свадебных снимкахСлучайно попадающие в кадр животные способны добавить фотографии нужное настроение.
23 Martie 2019
В Подмосковье любители публичного секса затерроризировали жителей многоэтажки
Раньше молодые люди делали это у себя в квартире, а теперь выходят в подъезд и сознательно привлекают внимание соседей, звоня им в дверь. Фото иллюстр.…
23 Martie 2019
VIDEO/ Firmele care au transportat votanții transnistreni în ziua alegerilor
La scrutinul electoral din 24 februarie 2019, şi-au exercitat dreptul la vot şi 37 de mii de cetăţeni din stânga Nistrului. E o participare record…
23 Martie 2019
De ce are succes vinul moldovenilor?
În 2018, vinurile moldoveneşti au obţinut 500 de premii şi medalii internaţionale Un parcurs tumultuos, plin de momente dramatice. O cultură definitorie pentru un spaţiu…
23 Martie 2019
В Яловенах из машины службы доставки украли 60 тысяч леев. Один из грабителей — бывший водитель
Один из задержанных работал в этой фирме водителем-экспедитором, поэтому он знал маршрут и специфику деятельности. Фото иллюстр. iestafeta.com Оба подозреваемых задержаны. 23.03.2019 - 11:59
23 Martie 2019
Ребёнок стал бояться чужих. Почему?
Ваш ребенок начинает понимать, что есть «свои» и есть «чужие». Не надо заставлять его идти на контакт с чужими людьми, иначе у малыша появится еще…
23 Martie 2019
Topul celor mai (ne)transparente instituții de stat din R. Moldova
Întreprinderile cu capital public din Republica Moldova demonstrează un nivel scăzut de transparență și deschidere, este concluzia experților Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS)…
23 Martie 2019
„Mâine poate fi târziu”. Ultimele cinci minute cu tata
Era noiembrie, 7 ani în urmă, când fugeam asemeni unui iepure fricos cu inima tremurândă și cu sufletul în bucăți din aeroport în aeroport și…
23 Martie 2019
Fals: Cetățenii Republicii Moldova cu pașaport biometric pot munci oficial în țările Uniunii Europene
În cazul în care cetățenii Republicii Moldova vor încălca regulile de ședere, ei vor fi obligați să părăsească sau vor fi deportați
23 Martie 2019
Главные тренеры сборных о матче Молдова — Франция: «Мы могли забить и больше». — «Жигулям сложно угнаться за феррари»
Дидье Дешам (слева) не думает, что тренер Молдовы может что-то предъявить игрокам. Фото: UEFA  Футбольный портал moldfootball.com провёл обзор послематчевых высказываний наставников сборных Молдовы и Франции. 23.03.2019…
23 Martie 2019
Argus-S, firmă afiliată liderului PDM, a câștigat o licitație de milioane cu statul
Firma de pază Argus-S, afiliată lui Vlad Plahotniuc, a câștigat o licitației în valoare 7,4 milioane de lei cu Agenția Servicii Publice (ASP) pentru prestarea…
23 Martie 2019
Певица Жасмин купила «Бентли» за полмиллиона долларов. Утверждает, что на свои деньги
Певица Жасмин приехала на этом автомобиле на похороны Юлии Началовой. СМИ утверждали, что он новый. Певица настаивает: куплен в прошлом году. Фото: Super Супруга Илана…
23 Martie 2019
Минздрав России: главная причина смертности мужчин в стране — злоупотребление алкоголем
Две трети мужчин трудоспособного возраста умирает из-за пьянства. Фото иллюстр. pixabay.com Со злоупотреблением алкоголем связаны около 70 процентов случаев смерти мужчин трудоспособного возраста. 23.03.2019 - 08:14
23 Martie 2019
Молдаванин пнул ногой 200 млн евро. Что писали в соцсетях о матче Молдова — Франция
Гол престижа в исполнении Владимира Амброса порадовал молдавских болельщиков. Фото: FRANCK FIFE/AFP/Getty Images Молдаванин пнул ногой 200 млн евро. Что писали в соцсетях о матче…
23 Martie 2019
Acasă. Pentru două ore
10 martie 2019. M-am trezit cu același amar pe care-l purtam de 3 zile în suflet. A fost al doilea 8 martie în care n-am…
23 Martie 2019
Festival la Leova în memoria rapsodului Vasile Mișcoi
Casa de Cultură din orașul Leova a găzduit, duminica trecută, cea de-a doua ediție a Festivalului regional al orchestrelor de …
23 Martie 2019
Rezultatele meciului Moldova-Franța
Echipa Naţională a Moldovei a debutat cu o înfrângere în preliminariile Campionatului European de Fotbal 2020, informează Federația Moldovenească de Fotbal. Meciul de aseară dintre…
23 Martie 2019
Captivi în cea mai frumoasă poveste de dragoste
După câteva luni de relație, poftele domnișoarei au început să crească
22 Martie 2019
Copiilor mei
Cu ce a fost și am avut V-am ridicat și v-am crescut, Dar foarte greu v-am educat Că tare mi-ați mai semănat… Gheorghe Bâlici
22 Martie 2019
„Am lucrat în laboratorul lui Alfiorov, avem împreună invenții”
Sărmanul Rădăuțanu a murit în 1998, în tren, călătorind spre Sankt-Petersburg, la Alfiorov
22 Martie 2019
Medici, de urgență!
„În tura în care a murit fetița, lucra o singură echipă pediatrică de urgență pentru întregul municipiu. Cum poți în asemenea condiții să acorzi ajutor…
22 Martie 2019
Voronin explică succesul lui Dodon: „Cu memorandumul acela avem până acum sughiţuri”
Președintele PCRM este îndemnat să urmeze exemplul lui Şor, să facă un denunţ la Procuratura Generală
22 Martie 2019
A-POLITICE // Europa: între vestele galbene şi saloanele albastre
Din tot acest tablou transpare pentru mine o Franță ca imagine a Europei însăși
22 Martie 2019
Бельцкие шахматисты завоевали медали чемпионата Молдовы
Бельцкие шахматисты с наградами чемпионата Молдовы (слева направо): Дмитрий Кожокарь, Андрей Присяжнюк, Мариус Кодряну, Даниил Кононов. Фото: спортшкола № 2 Две золотые, две серебряные и…
22 Martie 2019
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work